Yohei Fukuda och Marquess/Shoji Kawaguchi är två av de mest välrenommerade bespokeskomakarna i Japan (och i världen, för den delen), som har en hel del likheter mellan dem. Här är en nördig men förhoppningsvis intressant jämförelse mellan dem och deras versioner av en faux full brogue.
Paret från Yohei Fukuda är mina, och Marquess-paret tillhör Stefan Ravnanger som arbetar på Skomaker Dagestad i Oslo. Vi ser ofta dessa närbilder med mera på nya skor, inte så ofta på välanvända, vilket jag tycker ger en extra dimension (det är trots allt så här skorna ser ut IRL, de är bara nya gång). Yohei och Shoji har båda har utbildats i England, de är inspirerade av engelska skor från första hälften av 1900-talet, och de har en mycket hög kvalitet på hantverket. De är också goda vänner.
Stefan och jag har väldigt lika fötter (mina är bara en liten bit vidare och kortare), vilket gör jämförelsen mer relevant. Båda är så kallade faux full brogues (gjorda i två eller tre läderdelar där vinge och bakkappa bara är dekorationer gjorda i hela läderdelar), både med mejslade läster, mina Yohei Fukuda är i en ett anilinfärgat kalvläder i burgundy (minns inte om det är vintage Ilcea eller Zonta, vi diskuterade båda), paret från Marquess är i mörkbrunt i vintade-kalvskinn från Freudenberg. Naturligtvis har en del skillnader att göra med att skorna är gjorda för två olika personer och specifikationerna, och de kan göra saker på ett annorlunda sätt än här, men totalt sett har både Stefan och jag använt deras ”husstil” på specifikationerna, så att säga. Nedan några tankar, fakta och en del mycket subjektiva kommentarer.
I denna vinkel är lästformerna mycket lika. Marquess till vänster, Fukuda till höger. Även i profil som ses överst är de ganska lika varandra.
Ganska skarp mejsel på sidorna på båda skorna.
Från denna vinkel är de lite mer olika. Marquess till vänster har en längre och bredare tå, medan Fukudas är mer vinklade inåt mot en smalare tå. De kunde kanske vara ett par millimeter längre i mina ögon, men totalt sett föredrar jag formen på Yoheis skor.
Här ser man en av de mer uppenbara skillnaderna, att Marquess (nu till höger) har en sömlös häl och därmed gör sin faux full brogue i två bitar av läder, medan Yohei har en baksöm och gör modellen med tre läder bitar. Formen på klackarna är mycket lika, de är ganska raka på in- och utsidan medan de lutar inåt baktill (se nästa bild). Marquess häl är något smalare men främst på grund av att han skär hälen extremt nära, det närmaste jag någonsin sett. Även Fukuda är mycket tätt skuren, men Marquess något millimeter eller så ännu snävare.
Mönstret på Yoheis bakre counter går lite högre och är aningen kortare. Nåtlingen är fenomenal på båda skorna. Marquess har något tunnare läderdelar som bygger upp klacken, men formen på klackarna är som nämns ovan mycket lika.
Shoji/Marquess (nu till vänster igen) har en snävare trimmad sulant, och även lite högre spi (stygn per tum) på avlappssömmen (12 spi tror jag, mot 10 på Yoheis sko. Notera att Yohei gör 12 spi också, standard är att man väljer mellan 10 och 12). Jag tycker Yoheis rand är lite renare utförd med mer distinkta former, kanske lite på grund av det faktum att den är bredare och lite lättare att arbeta med. Detta är Yoheis medium sulkant, man kan välja att trimma den tajtare eller ha den bredare, mer åt det italienska hållet.
Så en titt på undersidan. Båda skorna har mycket smala midjor. Yoheis (till vänster) har en lite mer böjd och kortare form på insidan av midjan (Stefans och mina fötters längd mellan häl och stortåknöl är mycket lika, så det är direkt jämförbart). Båda använder ganska små gummibitar, som är mycket vinklad (för mycket vinklad för mig åtminstone, jag sliter på lädret på insidan av gummit en hel del). Båda har nedsänkta tåjärn från Lulu.
Marquess (till höger) har en liten ås som gör det nästan som en blandning mellan en bevelled och fiddle waist. Båda midjorna har en så kallad blinda welt, och på insidan är de mycket tunna mot kanten. Skorna från Yohei ännu mer så, vilket är svårt att fånga på bild, men det är mycket tunn ut mot insidan av midjekanten.
Båda bespokeskomakarna använder ett flätat förstärkningsstygn i nederdelen av snörningsöppningen. Old school-saker, inte nödvändigtvis någon förbättring funktionellt, men det tillför det där lilla extra. Lädret på Yoheis skor är trevligt, men måste säga att det gamla Freudenberg-lädret verkligen är något extra, så smidigt och lent.
Här är en intressant detalj på Marquess-skon till höger, där du kan se hur den har en ofodrad plös som är skärflad mycket tunn mot kanterna. Fint arbete.
Veldig kul sammenligning, Jesper!!! Super kult at Stefan stiller opp med skoene, så det blir mulig med en sammenligning også! Begge par gir shoegasm til tusen!
Vad är att föredra, stål eller gummi på sulan längst fram på tån!
Shoesforever: Tack så mycket!
Kristoffer: Det beror lite på. Nedsänkta tåjärn tycker jag är väldigt bra, håller länge och ser fint ut. Gillar inte utanpåliggande tåjärn, då föredrar jag absolut nedsänkta tågummi före det.
Härligt nördigt!
”Även i profil som ses överst är de GANSKA lika…”
Vill sträcka mig till att en skulle kunna ha en av varje sko utan att någon skulle märka något!? Men kanske mer olika IRL.
Marquess verkar ha trevliga skoblock 🙂
Båda är verkligen fantastiska.
YF vinner på tån dock för mig, då Marquess är aningens aningens för bred för min smak.
Dock har Marquess en sömlös häl, vilket jag älskar.
Marre: Hehe det är för att du inte tittar tillräcklig noga 🙂
Niklas: Håller med, fantastiska är de! Och Yohei lite av min favorit med, därav mitt val beställa därifrån.
Vilken intressant genomgång! Efter att ha läst igenom den gick jag tillbaka till den översta bilden och kunde nästan se skillnad på skorna 🙂
Det här skulle gärna få bli början på en serie artiklar! Vore jättekul att se liknande jämförelser mellan andra märken. Det går säkert att få in skor till detta syfte genom forumet.
Och så är korrekturläsaren i farten igen: I bildtexten till bild 3 (tagen rakt uppifrån) står det att Marquess är till höger. Ska det vara vänster?
Calle: Tack så mycket! Ja kanske, samtidigt var lite av tjusningen här att de är så lika varandra. Men visst, att jämföra andra tillverkare som är i liknande prissegment och relativt lika modeller hade kunnat vara kul, typ mellan Carmina och Yanko, eller Edward Green Dover och Gaziano & Girling Hove eller liknande.
Rättat missen!
Men Dover och Hove är ju heeeeeeeelt olika modeller!
Bra artikel, tack för den!
Tack för en sanslöst bra blogg! Kul också att kommentatorsfälten håller hög klass. En fråga, har du erfarenhet av bespoke från svenska Nanton Studio?
Kul reportasje Jesper, og hyggelig å møtes her om dagen.
Synes din tå er noe finere enn min. Skal nok evt ha en litt mykere chisel neste gang, og be om 2-3 mm smalere for en litt skarpere vinkel. Han liker ikke å lage de skarpe, så mulig jeg må krangle litt. 😀
En annen løsning er å raspe litt av den midterste tåen. Bare 0.5 cm ^_^
Det er en veldig liten forskjell, men jeg liker måten Shojis linjer sammenfaller, både fra wingen, brougingen som går ned mot midtpartier av skoen, og heel counteren. Profilen fantastisk ut.
Per: Hehe intala dig det du för att rättfärdiga att du äger båda 😀
Gabbe: Tack så jättemycket! Håller med, är väldigt glad över alla läsares engagemang både i kommentarsfältet och på forumet. Känner till Nanton Studio ja, Emil är duktig och har lärt sig snabbt. Han är gammal elev hos Janne Melkersson, och har tillverkat skor på deltid i ett par år nu är det väl. Ingen direkt erfarenhet av hans skor dock, så kan inte säga så mycket närmre.
Stefan: Tack! Hehe bara ta en vass kniv och börja karva 🙂 Ja det kan jag hålla med om, det är finare balans mellan back countern och de främre delarna på Shojis sko.