Yohei Fukuda och Marquess/Shoji Kawaguchi är två av de mest välrenommerade bespokeskomakarna i Japan (och i världen, för den delen), som har en hel del likheter mellan dem. Här är en nördig men förhoppningsvis intressant jämförelse mellan dem och deras versioner av en faux full brogue.

 

Paret från Yohei Fukuda är mina, och Marquess-paret tillhör Stefan Ravnanger som arbetar på Skomaker Dagestad i Oslo. Vi ser ofta dessa närbilder med mera på nya skor, inte så ofta på välanvända, vilket jag tycker ger en extra dimension (det är trots allt så här skorna ser ut IRL, de är bara nya gång). Yohei och Shoji har båda har utbildats i England, de är inspirerade av engelska skor från första hälften av 1900-talet, och de har en mycket hög kvalitet på hantverket. De är också goda vänner.

Stefan och jag har väldigt lika fötter (mina är bara en liten bit vidare och kortare), vilket gör jämförelsen mer relevant. Båda är så kallade faux full brogues (gjorda i två eller tre läderdelar där vinge och bakkappa bara är dekorationer gjorda i hela läderdelar), både med mejslade läster, mina Yohei Fukuda är i en ett anilinfärgat kalvläder i burgundy (minns inte om det är vintage Ilcea eller Zonta, vi diskuterade båda), paret från Marquess är i mörkbrunt i vintade-kalvskinn från Freudenberg. Naturligtvis har en del skillnader att göra med att skorna är gjorda för två olika personer och specifikationerna, och de kan göra saker på ett annorlunda sätt än här, men totalt sett har både Stefan och jag använt deras ”husstil” på specifikationerna, så att säga. Nedan några tankar, fakta och en del mycket subjektiva kommentarer.

 

Ur denna synvinkel de senaste formerna är mycket lika. Marquess till vänster, Fukuda till höger. Även i profil sedd ovanpå deras ganska lika.

I denna vinkel är lästformerna mycket lika. Marquess till vänster, Fukuda till höger. Även i profil som ses överst är de ganska lika varandra.

Ganska skarp mejsel på sidorna på båda skorna.

Ganska skarp mejsel på sidorna på båda skorna.

Från denna vinkel varar är mer olika. Markis till höger har en längre och bredare tå, medan Fukuda: s är mer vinklade inåt lite mer smal tå. De kan kanske vara ett par millimeter längre IMO, men totalt jag föredrar formen på Yohei skor.

Från denna vinkel är de lite mer olika. Marquess till vänster har en längre och bredare tå, medan Fukudas är mer vinklade inåt mot en smalare tå. De kunde kanske vara ett par millimeter längre i mina ögon, men totalt sett föredrar jag formen på Yoheis skor.

Här ser du en av de mer uppenbara skillnader, att markis (nu till höger) har en sömlös häl och därmed gör sin faux fullt brogue i två bitar av läder, medan Yohei har en back söm och gör att modellen med tre läder bitar. Hälen former är mycket lika, de är ganska rakt på in- och utsidan medan de tapper på baksidan (se nästa bild). Markis hälen är något smalare men främst på grund av det faktum att han skär hälen extremt nära, närmaste jag någonsin sett. Den Fukuda är mycket tätt skärs också, men markis en annan mm eller så ännu snävare.

Här ser man en av de mer uppenbara skillnaderna, att Marquess (nu till höger) har en sömlös häl och därmed gör sin faux full brogue i två bitar av läder, medan Yohei har en baksöm och gör modellen med tre läder bitar. Formen på klackarna är mycket lika, de är ganska raka på in- och utsidan medan de lutar inåt baktill (se nästa bild). Marquess häl är något smalare men främst på grund av att han skär hälen extremt nära, det närmaste jag någonsin sett. Även Fukuda är mycket tätt skuren, men Marquess något millimeter eller så ännu snävare.

Mönster klokt Yohei rygg räknare går lite högre och kortare. Stängningen är fenomenal på båda skorna. Markis har en bit tunnare häl hissar, men formen på hälarna är såsom nämnts ovan mycket lika.

Mönstret på Yoheis bakre counter går lite högre och är aningen kortare. Nåtlingen är fenomenal på båda skorna. Marquess har något tunnare läderdelar som bygger upp klacken, men formen på klackarna är som nämns ovan mycket lika.

Shoji / Marquess (nu till vänster igen) har en snävare trimmat enda kant, och även lite högre SPI den enda sömmar (12 spi jag tror, vs 10 på Yohei sko). Jag tror Yohei s welt är lite renare utförs dock kanske lite på grund av det faktum att det är bredare och lite lättare att arbeta med. det ser mer distinkta i det s former. Detta är Yohei medium enda kant, kan man välja att trimma den hårdare eller har det bredare, mer italienska stil.

Shoji/Marquess (nu till vänster igen) har en snävare trimmad sulant, och även lite högre spi (stygn per tum) på avlappssömmen (12 spi tror jag, mot 10 på Yoheis sko. Notera att Yohei gör 12 spi också, standard är att man väljer mellan 10 och 12). Jag tycker Yoheis rand är lite renare utförd med mer distinkta former, kanske lite på grund av det faktum att den är bredare och lite lättare att arbeta med. Detta är Yoheis medium sulkant, man kan välja att trimma den tajtare eller ha den bredare, mer åt det italienska hållet.

Så titta på undersidan. Båda skor har mycket smala midjor. Yohei (till vänster) har en lite mer böjda och kortare insidan av midjan form (Stefan och mina häl till bollen längd är mycket lika, så det är direkt jämförbar). Båda använder ganska små gummi bästa bitar, som är mycket vinklad (för mycket vinklad för mig åtminstone, jag sliter på skinn på insidan av gummit en hel del). Båda har insjunkna lulu metall tå plattor.

Så en titt på undersidan. Båda skorna har mycket smala midjor. Yoheis (till vänster) har en lite mer böjd och kortare form på insidan av midjan (Stefans och mina fötters längd mellan häl och stortåknöl är mycket lika, så det är direkt jämförbart). Båda använder ganska små gummibitar, som är mycket vinklad (för mycket vinklad för mig åtminstone, jag sliter på lädret på insidan av gummit en hel del). Båda har nedsänkta tåjärn från Lulu.

Marquess (till höger) har en liten ås som gör det nästan som en blandning mellan en avfasad och en fiol midja. Båda midjor är blinda welted, och på insidan är de mycket tunna mot kanten. Skorna från Yohei ännu mer så är det svårt att fånga på bild, men det är mycket tunn ut mot insidan midjekanten.

Marquess (till höger) har en liten ås som gör det nästan som en blandning mellan en bevelled och fiddle waist. Båda midjorna har en så kallad blinda welt, och på insidan är de mycket tunna mot kanten. Skorna från Yohei ännu mer så, vilket är svårt att fånga på bild, men det är mycket tunn ut mot insidan av midjekanten.

Båda beslutsfattare använder en flätad förstärkning stygn i botten av snörning öppningen. Old school saker, inte nödvändigtvis någon förbättring funktionell klokt, men det tillför lite extra touch till saker. Lädret på Yohei skor är trevligt, men måste säga att årgång Freudenberg är verkligen något extra, så smidig och rik.

Båda bespokeskomakarna använder ett flätat förstärkningsstygn i nederdelen av snörningsöppningen. Old school-saker, inte nödvändigtvis någon förbättring funktionellt, men det tillför det där lilla extra. Lädret på Yoheis skor är trevligt, men måste säga att det gamla Freudenberg-lädret verkligen är något extra, så smidigt och lent.

Här är ett intressant inslag på markisen skon till höger, där du kan se hur det har en ofodrad tunga som Skived mycket tunn mot kanterna. Super ren arbete.

Här är en intressant detalj på Marquess-skon till höger, där du kan se hur den har en ofodrad plös som är skärflad mycket tunn mot kanterna. Fint arbete.