De storskaliga kvalitetsskofabrikerna har gjort mycket för att fler män ska få tillgång till bra skor. Men storproduktionen har sina baksidor, och i strävan efter att hålla nere kostnaderna tar många tillverkare olika genvägar i konstruktion och materialval.
För företag handlar det om att skapa en så stor vinst som möjligt, och i strävan efter detta handlar mycket om effektiviseringar och kostnadsminskningar. Det gäller även kvalitetsskotillverkare. Därför finns det mängder med olika sätt för tillverkare att hålla nere kostnaderna på men som inte är direkt synligt för konsumenten på samma sätt som exempelvis kvaliteten på ovanlädret, där kvalitetsskillnad märks tydligt. Här lyfter jag fram ett antal olika sätt som många av dagens kvalitetsskotillverkare använder för att spara pengar i tillverkningen, men som då tyvärr i många fall går ut över en sämre slutprodukt, i varierad grad naturligtvis.
Häl- och tåhättor i plast
Traditionellt används läder som förstärkning över tån och i hälpartiet. Man sätter helt enkelt dit en läderbit mellan ovanläder och innerfoder som härdas och blir hårt. Ett sätt att spara tid och pengar är dock att använda sig av en form av syntetiskt plastmaterial till detta istället. Det är ett billigare material än läder, och är enklare att snabbt forma och få stelt, vilket förkortar tillverkningstiden. Problemet är att plastmaterialet inte alls formar sig på samma sätt efter foten och lädret. Är hälkappan i plast påverkar det exempelvis hur hårda de är att gå in och hur väl de sedan formar sig efter bärarens häl, och är tåhättan i plastmaterialet händer det exempelvis ibland att det bildas småsprickor i ovanlädret då plastbiten inte ger efter för lädret, och i värsta fall kan det hända att den nöter hål på ovanlädret eller läderfodret.
Att använda plastvarianter till häl- och tåhättor är tyvärr mycket vanligt. Carmina använder det, enligt uppgift även Crockett & Jones och Church’s. Till och med premiumtillverkare gör det, John Lobb i både häl- och tåhätta, Edward Green bara till tån.
Den franska webbsidan och forumet De Pied en Cap har plockat isär skor från några kvalitetsskotillverkare, och den här plasthälhättan satt i ett par derbys från John Lobb. Plasten är lätt att forma med värme och går snabbt att få dit, men funktionen är sämre än häl- och tåhättor i läder. Bild: De Pied en Cap |
Ingen hålfotsförstärkning
Det här är egentligen ingenting som direkt försämrar kvaliteten på skon, men då det trots allt handlar om ett sätt att hålla nere kostnaderna på tar jag med det. Bespoke-tillverkare eller högklassiga Ready to Wear-märken låter hälkappan följa med runt på insidan av skon för att bilda ett stöd för hålfoten. Det här ger en betydligt stabilare sko som avlastar foten på ett bra sätt, men kräver mer material och framför allt hög hantverksskicklighet och arbetstid.
På riktigt fina skor så förlängs hälhättan på insidan för att ge ordentligt stöd för hålfoten. Det skapar en riktigt stabil och bekväm sko. På den ovan har man dessutom förlängt den en del på yttersidan, något som kanske inte har samma viktiga funktion som hålfotsstödet, men ändå ger viss extra support. Den är dessutom i läder, till skillnad från exemplen ovan. Bild: StyleForum |
Gemming
Det här är ett mycket omdiskuterat ämne, som behandlats till viss del i andra inlägg här på bloggen, och åsikterna om hur stor påverkan det har på skons kvalitet är väldigt varierade. Gemming är en lösning som togs fram för att förenkla tillverkningsprocessen med en Goodyear-maskin. Det handlar om att man istället för att skära upp en ritsläpp i lädret på bindsulan som randen sedan fästs vid, så limmar man dit en kanvasremsa att fästa randen i istället. Fördelen är att kanvasremsan klarar av den kraftiga belastningen från Goodyear-maskinen bra. Nackdelen är att den är just ditlimmad, och med tiden så är det inte ovanligt att kanvasremsan går sönder eller lossnar. Kanvas är ett bomullstyg med begränsad hållbarhet, och svett är krävande även på de mest beständiga av lim. Det går naturligtvis att byta ut gemmingen, men för att balansen i skon ska bli rätt är det absolut att föredra att skon sitter på sin originalläst när den proceduren genomförs. De flesta är därför överens om att handrandsytt alltid kommer vara bättre än Goodyear-randsydda skor med gemming, men sedan tvistas det då om hur stor risk det egentligen är att gemmingen ger med sig innan skon ändå är slut, och om hur svårt det är att byta ut gemmingen korrekt.
Gemming är en teknik som används i prinicip av alla tillverkare av Goodyear-randsydda skor idag, alltså allt från Loake och Crockett & Jones till John Lobb och Gaziano & Girling. Även exempelvis de sistnämndas allra finaste RTW/MTO-serie Deco, som kostar kring 12 000 kronor, är numera gjorda med Goodyear-maskin och gemming.
Här syns tydligt den kanvasremsa som är fastlimmad i bindsulan, och som sedan randen sys fast i med Goodyear-maskinen. Bild: StyleForum |
Tyg mellan ovanläder och foder
Precis som ovanstående punkter så handlar det även här om att använda sig av tunnare och därmed billigare material. För att få en sko som är hyfsat stabil och ger ett gediget intryck, utan att vara sladdrig, så är det mycket vanligt att tillverkarna limmar ett tunt textillager mellan ovanlädret och innerfodret, för att på så sätt kunna köpa tunnare läder till innerfodret. Det här är vanligt framförallt bland budgettillverkare som Loake, Barker och Allen Edmonds, men också tillverkare i mellanprissegmentet som Crockett & Jones (även Handgrade-serien) använder den här tekniken. Nackdelarna med den här tekniken är att man får ett känsligare innerfoder, när det börjar bli ordentligt till åren och börjat torka ut lite, plus att tyget binder fukten i skon mer än när man använder ett tjockare foderläder och det är skinn rakt igenom.
Här är ett par Belgrave från Crockett & Jones Handgrade isärplockade, och kanvasstyckena som används som förstärkning syns tydligt. Bild: De Pied en Cap |
Korkfyllning
Här handlar det om något som kan diskuteras vilken försämring det är, men det kan vara intressant att veta att korkfyllnaden mellan bind- och yttersula som ofta hålls fram som en riktig kvalitetsstämpel enligt många egentligen handlar om en lite försämrad variant av det porösa läder som var betydligt vanligare förr och som många av de finare bespoke-makarna fortfarande använder idag. Det fina med kork är att den formar sig väl efter foten och är stötdämpande, nackdelen är dock att den blir dålig efter ett tag och behöver bytas ut, och då försvinner den form som skon antagit efter bäraren som behöver forma om korken igen. Det porösa lädret formar sig också efter foten och har i stort sett samma dämpningsförmåga, men med fördelen att den håller betydligt bättre och i princip aldrig behöver bytas ut. Men, korken är billigare än lädret.
Korkfyllnaden fördelas ut i i mellanrummet som randen skapar mellan bindsula och mellan- eller yttersula. Bild: Business Insider |
Split suede/spaltmocka
Mocka (som faktiskt är en svensk ”uppfinning”, det engelska namnet suede kommer från franska uttrycket ”gants de Suède”, svenska handskar, från de svensktillverkade damhandskar som den mjuka mockan först användes till) beskrivs nästan alltid som en lädertyp där skinnet är vänt ut och in och där köttsidan har slipats till den sammetsliknande yta den har. Faktum är att det bara är en bråkdel av all mocka som används, även när det kommer till finare kvalitetsskor, som är just ett helt ut- och invänt sipad kalvläder. Allra vanligast är nämligen något som på engelska kallar ”split suede”, alltså klyvd mocka, som på svenska kallas spaltmocka. Genom att dela skinnet i två delar så kan man slipa upp dubbelt så mycket mocka från samma läderbit, och spara mycket pengar. Därför är ofta mocka slipad på båda sidor. Spaltmockan är på grund av att den är tunnare inte lika hållbar som ”riktig” köttsideslipad mocka, där hela skinnet använts.
Ett par adelaides från franska Septieme Largeur, som trots att de är tillverkade i split suede marknadsförs med enbart ordet suede. Det är fransmännen dock inte ensamma med att göra. Bild: The Fine Young Gentlemen |
Tunnare bindsulor
Precis som i flera av de andra delarna som lyfts fram här så handlar mycket om att kapa i materialkostnader, och ett sätt som detta görs på är att man väljer så tunna bindsulor som möjligt. Bindsulorna är i läder, och tjockare läder kostar. Problemet med tunna bindsulor är då att de står emot tidens tand mindre bra och kan bli så pass utnötta att det går hål i dem. Det här är inget jättestort problem, men i alla fall ännu ett exempel på små snikvägar som vissa fabrikörer väljer.
Här ett par Carmina i genomskärning, och spanjorerna har en hyfsat tjock bindsula, och verkar således inte ha lockats till att köpa in tunnare läder för bindsulan för att komma undan lite billigare. Bild: StyleForum |
Gelänk i plast
För att göra en sko stabil fästs en liten pinne, eller vad man ska kalla det, mellan bindsula och mellan- eller yttersula. Den är i regel i metall, trä eller hårt härdat läder, men bland budgettillverkare är det numera vanligt att man använder en gelänk, eller ”shank spring” på engelska, i plast för att komma undan lite billigare. Plastvarianten är både mindre stabil och inte lika hållbar. Det här är dock främst bara i de riktigt billiga kvalitetsskorna som det används, i det mesta från Loake 1880 och dylikt och uppåt används en i metall, trä eller läder.
Här har man slitit bort yttersulan från bindsulan, och då syns, inbäddad i korkfyllningen, en gelänki metall på ett par Church’s. Bild: De Pied en Cap |
Här har jag fokuserat på kostnadskapningar som främst rör konstruktion och material, sedan finns det naturligtvis en hel del metoder som rör själva tillverkningsprocessen där man också försöker hitta sätt att effektivisera och kostnadsbespara. Det handlar oftast om nya maskiner. De flesta är ju medvetna om att kvalitetsskor, även om de gärna kallas handgjorda, i regel är tillverkade till största del av handstyrda maskiner. Det gäller för så väl Shoepassion och Loake till John Lobb och Gaziano & Girling, även om de sistnämndas tillverkningsprocess innehåller fler helt handgjorda moment.
Ett aktuellt exempel på ett sätt att kapa kostnader är att Hermés-ägda John Lobbs fabrik i Northampton nyligen köpte in en laserskärare som i fortsättningen ska skära till alla företagets ovanläderdelar. Trots att den kostade omkring en halv miljon svenska kronor räknar man med att den snabbt kommer att löna sig då den kan ersätta mycket personal och snabba upp tillskärningsprocessen. Det här har inneburit ett ramaskri bland många clickers, alltså tillskärare, i Northampton som nu förlorar jobb. Sedan kommer den här maskinen säkerligen inte göra ett sämre jobb än en mänsklig clicker, och jag antar att några personer fortfarande kommer ställa in vart på läderdelarna som den ska skära mönstren. Frågan är dock hur högt man värderar det hantverk som clickern har utfört.
Till sist, även om tillverkare tar dessa genvägar som beskrivits i inlägget ovan, så handlar det fortfarande om skor av hög standard. Vi kallar det inte kvalitetsskor för inte. Dante skrev ju om grader i helvetet, här kanske man kan säga att det handlar om grader i himlen.
Otroligt intressant och upplysande.
Tack för denna.
/Niklas
Mycket saklig och upplysande artikel istället för en massa tyckande. Stort tack!
/Björn
Ett inlägg av kvalitet. Mycket informativt och intressant. Tack!
Fantastisk artikel. Du har möjligen inte en länk till undersökningen av De Pied en Cap?
Tack så mycket allihop!
Anonym 7/4 11.04: Klicka på länken till De Pied en Cap i bildtexten ovan, och i menyn går du in på ”Souliers” och sen ”démontages” så hittar du artiklarna.
Fantastiskt inlägg, tack så mycket!
Bra inlägg.
Men det där med spaltmocka. Hur säker är du på det? Jag hade uppfattningen att det i stort sett endast var limmade budget-tillverkare som använde spaltmocka.
Jag trodde jag var säker, men nu när jag googlade runt lite inser jag att jag eventuellt kan ha blandat ihop saker och ting när jag översatt ”split suede” med spaltmocka, och tagit beskrivningar för det ena till det andra, så att säga. Jag gör så att jag tar bort stycket om mocka tills jag hunnit kolla upp det ordentligt, så jag inte lurar någon.
Intressant att man skär läder med laser. Borde bli fula (brända) kanter, men utvecklingen går väl framåt. Trodde annars stansning låg närmare till hands när det gällde rationalisering…
Det är i och för sig glädjande att skointresset blomstrar bland ungdomen, men ibland blir det lite komiskt. Som i dag. Det Shoegazer kallar ”shank spring”, har nämligen redan ett namn på svenska: ”gelänk”.
Man ska komma ihåg att de svenska hantverksyrkena i allt väsentligt har sina rötter i den germanska traditionen, varför åtskilliga termer och begrepp är hämtade från kontinenten och inte den anglosaxiska världen. Således ter sig den moderna vurmen för allt brittiskt lite ohistorisk, särskilt när det gäller skomode. Dagens artikel är ett utmärkt exempel på det, där så gott som alla exempel på genvägar i skotillverkarvärlden är brittiska. Det är i och för sig både förståeligt och förlåtligt: världen ser ut som den gör sedan år 1945 och svenskarna – då som nu – köper sina skor i länder där de kan göra sig förstådda.
Om jag får föreslå redaktören något så skulle det bli att han som nästa större projekt på sidan ställer samman en skoteknisk ordlista, lämpligen tillsammans med någon äldre språk- och historieintresserad skomakarmästare. Det skulle göra slut på åtskilligt av den terminologiska förvirring som numera tycks vara så utbredd när det gäller skor.
I övrigt ber jag att framföra mina komplimanger för en välskriven och läsvärd artikel.
Vänliga hälsningar
Gamgubben
Anonym 8/4 13.47: Vet inte exakt hur det fungerar, men enligt uppgift ska resultatet iaf bli ”bättre” (mer kliniskt) än när de skärs för hand.
Gamgubben: När jag skrev texten hade jag fått hjärnsläpp och lyckades inte komma ihåg det svenska namnet för shame spring, och Google kunde inte hjälpa mig, så då körde jag på engelska uttrycket. Kom dock på det igår kväll så hade faktiskt uppdaterat texten med den svenska terminologin innan din kommentar. Men kan hålla med om att det är krångligt med alla begrepp och vad de betyder, och vad som översätts till vad, så kan absolut vara en idé att skriva om det.
Vad gäller att britterna är ”ledande” i dylika kostnadskapningar så stämmer det till viss del, kanske framför allt beroende på att de har dyrast arbetskraft och därför får jobba på att spara på såna områden, men tyvärr så är det många andra europeiska tillverkare och tillverkare från övriga världen som väljer samma vägar. Många av metoderna ovan används av ex Alden, Markowski och Septieme Largeur, Allen Edmonds osv. Till sist, tack för komplimangerna!
Samma vurm gäller ju även den för tweed som på senare år blivit så populär både bland stadsfolk som jägare, när vår jakttradition snarare härstammar ur lodenrockar.
Mycket intressant läsning. Vad gäller tå- och hälkapporna är termoplasten något som Crockett & Jones använder i sin marknadsföring. Valet av plast lyfts fram som en av de få förändringar som gjorts sedan företaget grundades, just för att plasthättorna står emot formförändring bättre (exempelvis då man blir trampad på tårna). Jag är således inte säker på att just detta är en genväg, utan snarare ett ställningstagande för vissa egenskaper och mot andra. Passform vs. hållfasthet. Det vore intressant att höra en kommentar på detta.
Tack för en jättebra blogg!
Tack för berömmet! Jo jag vet, men flera mycket kunniga jag pratat med menar att det är kvalificerat skitsnack, och bara ett försök från C&J att komma undan lättare med det. En bra utförd läderhäl- eller tåhätta ska vara lika tålig men utan nackdelarna med skarpa kanter och icke formbarheten som plasten har. Så enligt dem är det bara en kostnadsfråga. Det finns en anledning att alla budgetkvalitetsskotillverkare använder termoplast varianter medan alla bespokemakare använder läder. Har själv ett par C&J Connaught som är några år gamla där hälhättorna är på väg igenom innerfodret på båda skorna. En skomakare kan naturligtvis fixa det, men ändå lite trist. Och frågan är hur ofta man riskerar att bli trampad ordentligt på tårna, och hur förklarar de då hälhättorna, där är det ju en obefintlig risk att bli utsatt för något dylikt..?
Nu har jag kollat med en av mina ”expertkällor”, en före detta skofabriksarbetare och numera bespokemakare, och enligt honom så stämmer det att det är delad mocka som numera används i de flesta fallen. Så har nu lagt tillbaka stycket om mockan igen.