Hem › Forum › Diskussioner – Skor › Skovårdstråden
- Detta ämne har 1,110 svar, 165 deltagare, och uppdaterades senast för 11 månader, 4 veckor sedan av Calle.
-
FörfattareInlägg
-
2014/02/06 kl. 10:33 e m #4109shoedogDeltagare
<div class=”d4p-bbt-quote-title”>hoodog wrote:</div>
Den “bakre hälften och färgade delen av innersulan” (i brist på bättre term) har lossnat lite i framkant på en av mina skor och nu tänker jag limma tillbaka den. Är det någon som har något förslag på adekvat lim för detta? Jag testade samma lagning i somras på ett annat par och använde då något slags super epoxylim, men det släppte tyvärr ganska snabbt.Det heter ju “sock lining” på engelska, men inte säker på svenska uttrycket. Googlade “strumpfoder” och visst fanns det en del träffar, men känns som att det är såna som gjort direktöversättning från engelskan snarare än har koll på skoterminomologi.
Hur som helst, jag brukar alltid rekommendera att man är lite försiktig med att ge sig på att limma själv på sina skor. Det kan bli fel, på flera sätt. Framför allt så kan det vara så att man använder ett lim som inte är anpassat för ändamålet och som sedan släpper (likt dina innan) och om man sedan går till skomakaren för att fixa det så har det lim man själv kladdar dit förstört (oftast genom att det är svårt att få bort limytan) och gjort det mycket svårare för skomakaren att fixa rätt. Det kan också gå åt andra hållet, folk använder massvis med superlim som sedan fästet alldeles för bra, och om exempelvis i ett fall med “sock lining” så kan inte den bytas ut om den blir sunkig, eller lyftas bort för att placeras på en sula man vill lägga in för att minska volymen lite men fortfarande vill ha “originalutseende” osv.
Så rekommenderar alltid att ta även små grejer som detta till en skomakare. Att fixa en sån grej kan de oftast göra när man står och väntar på ett par minuter, och vissa tar inte ens betalt. Men då blir det rätt gjort och ingen risk för framtida “komplikationer”.
Det finns en anledning att skomakare suckar högt när folk kommer in med “hemmareparationer” som gått fel, de gör det inte bara för att vara dryga
Okej, det låter ju helt klart rimligt. Det blir väl att ta sig en sväng förbi skomakaren helt enkelt. Tack för infon!
2014/02/07 kl. 1:23 e m #4124SkolyxDeltagareDå Glen Karens skovårdsprodukter varit uppe till diskussion i forumet tidigare skulle vi vilja passa på att ge lite förhandsinfo. Vi kommer om en liten stund lägga upp Glen Karens produkter i vårt sortiment på :
http://www.skolyx.se/sv/6-skokramAnledningen att vi informerar lite i förväg här i forumet är för att vi kommer ha ett begränsat antal i lager nu till att börja med. Mao får ni som varit intresserade större chans att få tag i det ni önskar innan det ev. tar slut.
Trevlig helg!
Skoblock, skovårdsprodukter från Saphir och klädvårdsprodukter - www.skolyx.se
Vv notera att detta konto innehas av Skolyx och att inlägg skrivna av oss i forumet kan vara partiska även om vi självklart alltid försöker vara neutrala.
2014/02/07 kl. 8:12 e m #4128JopeDeltagareMåste säga att ättika/citron-husmorsknepet fungerar ganska dåligt. har provat vid ett flertal tillfällen på olika skor och precis när man är klar så tror man att saltränderna gått bort men efter en stunds torkning ser man att dom är tillbaka. Även om man upprepar proceduren 7-8 gånger (provade desperat på mina conistons som jag trodde var för evigt förstörda). Om det fungerar för andra så kanske det beror på att jag gör fel på nåt sätt men det enda som jag tycker biter på riktigt är att strippa skon med bensin och sen köra över hela skon med omninettoyant. viktigt att gå över hela skon- i annat fall så flyttar man bara runt saltränderna. Har inte provat saphirs salt-remover eller vad den nu heter men jag har svårt att se att den knäcker bensin. säkert mer skonsam men om man bara har små salt-problem kanske ättika/citron funkar lika bra. Vet inte vad tanken med ättika/citron är egentligen om det skulle på nåt sätt med lågt PH motverka saltets basiska egenskap men det fungerar iaf dåligt i praktiken. Bensin is the way to go. Men är ändå nyfiken på salt-removern- vem vet det kanske är en mirakelkur…
2014/02/08 kl. 11:36 e m #4154SkolyxDeltagareFick några minuter över ikväll och passade på att testa GlenKarens High Shine Polish på ett par relativt slitna Meerminskor. Vill passa på att nämna att vi säljer krämen själva och därför förstår vi självklart att detta inlägg kan uppfattas som partiskt, men vi känner ändå att det är av allmänintresse då GlenKaren varit uppe till diskussion en hel del i forumet tidigare. Om inte MOD håller med är det bara att radera :).
Första intrycket är att polishen är mycket lättarbetad. Under vår korta putsning (cirka 25 minuter) var intrycket att man med fördel har något mer fukt i trasan än man har med t.ex Saphirs produkter. Dock var detta som sagt ett kort test så det är inget man skall dra för stora slutsatser av. Bifogar en bild på resultatet av det korta testet.
- Det här svaret redigerades för 10 år, 12 månader sedan av Skolyx.
- Det här svaret redigerades för 10 år, 12 månader sedan av Skolyx.
Skoblock, skovårdsprodukter från Saphir och klädvårdsprodukter - www.skolyx.se
Vv notera att detta konto innehas av Skolyx och att inlägg skrivna av oss i forumet kan vara partiska även om vi självklart alltid försöker vara neutrala.
2014/02/09 kl. 2:19 e m #4166shoedogDeltagare2014/02/09 kl. 8:28 e m #4185Kristian RandelDeltagareHoodog: Riktigt vackert resultat! Hur lång tid tar det att få till den fina spit-shine-glansen på tåpartiet?
2014/02/10 kl. 7:08 e m #4210shoedogDeltagareHoodog: Riktigt vackert resultat! Hur lång tid tar det att få till den fina spit-shine-glansen på tåpartiet?
Tack!
Angående tidsåtgången så är det lite svårt att säga… Den här gången var jag ju tvungen att bygga upp den helt från grund, så att säga. Men säg att tåpartiet på en vanlig grundvårdad sko tar mellan 30-45 minuter kanske?
2014/02/11 kl. 7:52 e m #4281SjdsweDeltagareJag har en skovårdsfråga som rör wax calf:
När jag köpte mina C&J Northcote i dark brown wax calf hos Graffords så var de väldigt tydliga med att det ENDA jag skulle behandla kängorna med var den burk C&J Handmade Wax Polish dark brown jag fick med.
Eftersom jag använder Saphir MdO, reno osv på övriga skor så har jag försökt hitta mer information om just skovård av wax calf men hittat väldigt motstridiga uppgifter (både vad wax calf faktiskt innebär samt hur man vårdar det på bästa sätt).
Någon som kan dela med sig av lite kunskap och erfarenheter?Jag kör med Saphir Mdo på mina Northcote med bra resultat
2014/02/11 kl. 8:34 e m #4282Kristian RandelDeltagareJag har en skovårdsfråga som rör wax calf:<br>
När jag köpte mina C&J Northcote i dark brown wax calf hos Graffords så var de väldigt tydliga med att det ENDA jag skulle behandla kängorna med var den burk C&J Handmade Wax Polish dark brown jag fick med.<br>
Eftersom jag använder Saphir MdO, reno osv på övriga skor så har jag försökt hitta mer information om just skovård av wax calf men hittat väldigt motstridiga uppgifter (både vad wax calf faktiskt innebär samt hur man vårdar det på bästa sätt).<br>
Någon som kan dela med sig av lite kunskap och erfarenheter?Jag kör med Saphir Mdo på mina Northcote med bra resultat
Bläddra några sidor bakåt i denna tråd så hittar du lite info om just detta ämne 😀
2014/02/12 kl. 2:40 e m #4303MrBaccmanDeltagareHej,
Har med beundran sett Jespers C&J Chelsey 5, som har fått en mkt trevlig färg med tiden. Jag har nog själv kört med en för pigmenterad kräm, så mina var länge platt mörkbruna. No like.
Så, strippade med bensin, gick över en gång med galltvål också pga gammal smuts och på med ofärgad kräm. Saphirs Guldmedalj, tunttunttunt och jag gnodde och gned. Inga tankar på spitshine, ville nöja mig med den sammetslena glansen från en bra kräm.
Drog på dem idag och tammefan om jag inte fick vita ränder i gångvecken omedelbart. Jag är antingen helt talanglös, eller så är det nästa omöjligt att få tillräckligt tunna lager av ofärgad skokräm.
Hur gör ni?
2014/02/12 kl. 3:47 e m #4304Per ArvidssonDeltagareEn grundregel är att aldrig lägga mer än ett lager produkt på de delar av skon som rör sig (särskilt viktigt i framfoten där gångvecken bildas). Ofärgad ”kräm” – är det en vårdande produkt du syftar på då? I så fall skall den appliceras i ett lager över hela skon och sedan borstas av efter en stund (eller låt skon stå över natten om du har tid och den behöver det). Puts skall anbringas i tunna lager som du skriver, men flera lager hör bara hemma på orörliga delar av skon – tåhätta, hälparti, sulkant och delar av sidorna baktill på skon.
2014/02/12 kl. 5:28 e m #4305RolleFCDeltagareJag vet att åsikterna går isär om frekvent användande av Renovateur. Mina chestnut C&J nedan är tre år gamla och har bara vårdats med Reno. Är mycket nöjd med patina, och ser inga tendenser till uppmjukat läder som en del menar kan bli följden av frekvent användande av Reno. Reno ger i alla fall garanterat inga vita spår i gångvecken.
Toppar med neutral vax över hela skon för bättre vattenskydd, samt en mängd olika färger på tån.Instagram: @RolleFC
2014/02/13 kl. 2:15 e m #4365MrBaccmanDeltagareJapp, menar just en vårdande produkt. För jag har alltid antagit att Saphir Medaille d’Or Créme 1925 räknas som en sådan. Kan dock ha fel. Tunnare lager på rörliga delar – bra tips. Tack!
2014/02/13 kl. 2:17 e m #4366MrBaccmanDeltagareRenovateur tror jag att det blir, då! Har faktiskt sett en tendens till sprickbildning i gångvecken på mina C&J-chelseyboots, mkt förvånad över det, faktiskt.
2014/02/13 kl. 3:49 e m #4370TorpacosaurusDeltagareEn grundregel är att aldrig lägga mer än ett lager produkt på de delar av skon som rör sig (särskilt viktigt i framfoten där gångvecken bildas). Ofärgad “kräm” – är det en vårdande produkt du syftar på då? I så fall skall den appliceras i ett lager över hela skon och sedan borstas av efter en stund (eller låt skon stå över natten om du har tid och den behöver det). Puts skall anbringas i tunna lager som du skriver, men flera lager hör bara hemma på orörliga delar av skon – tåhätta, hälparti, sulkant och delar av sidorna baktill på skon.
Jag har haft samma (nybörjar)problem som MrBaccman, vad gör man när man väl har klantat sig? Är det bara att göra om och göra rätt ?
2014/02/13 kl. 4:28 e m #4380Per ArvidssonDeltagareJag har haft samma (nybörjar)problem som MrBaccman, vad gör man när man väl har klantat sig? Är det bara att göra om och göra rätt ?
Ingen fara, köp en burk Renovateur och anbringa med trasa. Det löser upp de tjocka lagren av gammal puts och återfuktar skon. Ett annat alternativ, framför allt för ljusare skor, är att istället gnugga bort överbliven puts med en bomullstrasa. Det leder till värmeutveckling och ger den ”burnishing” som vissa fabrikörer arbetar in i skorna. Skorna kommer bli lätt flammiga i ytan. Rätt gjort blir det fantastiskt vackert:
2014/02/13 kl. 4:29 e m #4381MrBaccmanDeltagareTyvärr är det bara att kasta skorna.
Nä, skämt åsido, det går utmärkt att gnugga bort överflödet med trasa, borsta bort den med borste eller i värsta fall ta bort den med kemiskt ren bensin. Själv funderar jag på att köra färgat kräm just där problemet uppstår om jag inte lyckas lära mig.
2014/02/13 kl. 4:34 e m #4383dramaDeltagareHar två mörkbruna skor, ett par i vad som kan beskrivas som vanlig mörkbrun (tror Carmina kallar den Cuero) och ett par i lite mer röda toner (Carminas på Sko-AB så populära Jumper boot i antiqued grain calf). Har dock ingen skokräm mot det röda hållet och tänkte beställa en för att kunna använda på båda dessa skor, på den senare för att behålla den fina färgen och på den förra för att ge lite svaga röda toner/djup med tiden (dvs kommer inte användas ofta, men ibland). Vilken av saphirs färger bör jag välja? Antar att det är Burgundy eller Mahogany jag är ute efter (Hermes red känns lite väl)? Eller bör jag rent av ha olika krämer till de olika skorna?
2014/02/13 kl. 4:51 e m #4389TorpacosaurusDeltagareIngen fara, köp en burk Renovateur och anbringa med trasa. Det löser upp de tjocka lagren av gammal puts och återfuktar skon. Ett annat alternativ, framför allt för ljusare skor, är att istället gnugga bort överbliven puts med en bomullstrasa. Det leder till värmeutveckling och ger den “burnishing” som vissa fabrikörer arbetar in i skorna. Skorna kommer bli lätt flammiga i ytan. Rätt gjort blir det fantastiskt vackert:<br>
<br>
[/quote]
Tack, har suttit och putsat så in i helvete nu. Märker en rejäl skillnad.2014/02/13 kl. 4:52 e m #4390TorpacosaurusDeltagareTyvärr är det bara att kasta skorna.
Nä, skämt åsido, det går utmärkt att gnugga bort överflödet med trasa, borsta bort den med borste eller i värsta fall ta bort den med kemiskt ren bensin. Själv funderar jag på att köra färgat kräm just där problemet uppstår om jag inte lyckas lära mig.
Haha, funderade faktsikt på att hiva skiten genom fönsterrutan.. 😐 Tack för tipset, körde med renovateur och putsade tills armen värkte.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.