I juni ägde herrmodemässan Pitti Uomo för män rum i Florens, den första riktiga upplagan sedan pandemin slog till. Shoegazing var där och kollade in ett gäng av skoutställarna, här är en sammanfattning av vad som visades och några nyheter från samtal med märkesrepresentanter, som vittnar om den positiva trend de ser inom kvalitetsskosektorn.
Florens i juni brukar vara varmt, och den här gången var det verkligen så. På grund av detta stod de ”Pitti-påfåglar” som mässan kanske är mest känd för och trängdes i skuggan och väntade på att streetstyle-fotograferna skulle passera förbi så att de kunde göra sina vältränade poseringar. Sedan pandemin slog till har ett par upplagor ägt rum, men de har varit klart annorlunda mot vad Pitti Uomo brukade vara. Den här omgången var den tillbaka på riktigt, och både utställare och besökare hade återvänt. Som många säkert vet är Pitti Uomo en mässa för herrmode, både klassisk herrstil och street style, med den gemensamma delen att det är fokus på de högre änden mer ”lyxiga produkterna”, relativt sett. Eftersom den har ökat i betydelse ställer ganska många kvalitetsskomärken ut här, inte bara på de traditionella skomässorna som Micam.
Vi kan börja med några av de mer kända märkena som tillverkar klassiska ramsade skor, med de brittiska märkena Loake och Cheaney och amerikanska Alden. Några nyheter visades, som en ny ”flex”-kollektion från Cheaney eller en blandning av loafers och sneakers från Loake, men främst var märkena här för att träffa sina återförsäljare ansikte mot ansikte igen.
– Vi har saknat detta så mycket. Det är helt enkelt fantastiskt att träffa alla igen, att kunna visa upp skorna och ha den typ av samtal och diskussioner om dem som är så mycket lättare att föra IRL, säger John Happ, Aldens europeiska försäljningschef.
Alden är ett av de märken där försäljningen har tagit fart snabbt, och mycket, sedan ett tag tillbaka. Faktum är att fabriken för tillfället i princip går på full kapacitet och fortfarande inte kan hålla helt och hållet jämna steg med de beställningar som kommer in.
– Det som håller oss tillbaka för tillfället är bristen på personal. Vi har inte fått tillbaka alla som vi förlorade under Covid. Eftersom arbetslösheten är så låg är det svårt att hitta personal, säger John Happ.
För Loake gäller att även om de har förlorat Ryssland, som var en bra marknad för dem, och Europa är svårare efter Brexit, så boomar Kina och hemmamarknaden går bra.
– Vi hoppas vara tillbaka där vi var 2019 i mitten av nästa år eller så, säger Richard Utting, exportchef på Loake.
Den största försäljningsökningen för Loake sker bland mer casual grejer, även sneakers, men fortfarande är den stora majoriteten randsydda dressade skor.
– Jag menar, den vanliga svarta plain cap toe oxforden, den dagen då den slutar vara vår bästsäljare är jag inte säker på att någonsin kommer att komma.
Cheaney hade ett enklare utrymme än normalt på mässor, de var inte säkra på hur Pitti skulle vara den här omgången när de planerade saker och ting, och i efterhand säger Jonathan Church att de borde ha gjort sitt vanliga upplägg om de hade vetat hur många som skulle komma.
– Det är bra att veta att mässorna är tillbaka igen, framöver kan vi planera bättre, säger Jonathan Church.
Cheaney ser fortfarande att de mer formella grejerna säljer mycket mindre än före pandemin, medan de casual skorna har ökat. Efter detta introducerade de ett limmat ”flex”-sortiment med mjuka loafers.
Några andra märken som jag besökte har vi det amerikansk-italienska Scarpe di Bianco. Det Connecticut-baserade märket med italiensktillverkade skor har mer eller mindre fullt ut fokuserat på den nordamerikanska marknaden, fram tills nu.
– Nästa steg för oss är internationellt, därför ställer vi ut här för första gången. Vi vill etablera oss i Europa, Asien och även Sydamerika, säger Shane Walsh, kommersiell direktör.
Scarpe di Bianco är ett av de märken som gör bra skor (främst Blake/Rapid, den underskattade konstruktionen som ser ut och sulas om precis som Goodyear-randsydda skor), fina modeller och har ett brett sortiment, och som skiljer sig från andra genom att vara utmärkta i varumärkesarbetet med en bra hemsida, alltid proffsiga bilder, offensiv digital marknadsföring och så vidare.
På det hela taget var det trevligt att få den positiva stämningen från alla skomärken som ställde ut i Florens. Tillbaka på supertrunken i London hade vi det också, och inte minst många skräddare översvämmas av arbete nuförtiden, och detta verkar löpa brett på riktigt. Kvalitetsskoindustrin är tillbaka på rätt spår efter två hårda år, en liten förskjutning av fokus till att inkludera mer avslappnade saker, men fortsätter att erbjuda ordentliga skor till en stor kundkrets.