Det faktum att kunderna fortsätter att göra beställningar trots väntetiden på över sju år (!) säger mycket om statusen för den Tokyo-baserade väskmakaren Fugee. Helt handgjorda väskor med metalldelarna designade och tillverkade in-house till högsta möjliga nivå. Fugee har varit guldstandarden för bespoke-läderväskor och accessoarer sedan 80-talet, och ett reportage från deras showroom och verkstad bör intressera alla skonördar som också beundrar fantastiskt hantverk.

 

Respekten mellan skomakare och väskmakare som tillverkar handgjorda produkter har alltid varit hög. Även om de skapar olika saker och har olika utmaningar i stor utsträckning, arbetar de med samma material, läder, och använder till viss del samma tekniker. En bespokskomakare känner igen en välgjord handsydd väska, och vice versa. I skovärlden är den japanska väskmakaren Fugee mer beundrad än många av de bästa bespokeskomakarna. Jag behöver inte berätta vad Fugees status är bland dem som verkligen är intresserade av läderväskor och accessoarer. Eller kanske behöver jag det. De är legendarer.

Jag hade verkligen höga förväntningar när jag ringde på dörrklockan till Fugees kombinerade showroom och verkstad i utkanten av Tokyos stadskärna. Jag visste att jag skulle få uppleva något speciellt. När jag gick därifrån efter ett par timmar överträffades mina förväntningar. Jag hade samma känsla som när jag först besökte till exempel Eiji Murata från Main d’Or eller TYE Shoemaker. Att bevittna hantverk på högsta nivå är en sak, men det är tankesättet, hängivenheten och uppmärksamheten på detaljer som verkligen slår dig med häpnad. Människor som inte tar några genvägar, som alltid går så långt de kan och aldrig ger sig, är verkligen inspirerande.

Olika typer av portföljer och dokumenthållare, här standardmodeller som kan beställas som Made to Order, MTO.

De gör också läderaccessoarer, dock ej bespoke utan bara som MTO.

Yukihiro Fujii.

Dörren öppnas av Yukihiro Fujii, grundaren av Fugee, som driver verksamheten tillsammans med sin partner Rie Kimbara. Har visar mig in i ett ganska stort showroom med väskor och tillbehör placerade i hyllor runt hela rummet, med ett sorts konferensbord i mitten. På det här bordet visar Yukuhiro och Rie de första skisserna av de bespoke-uppdrag som deras kunder drömmer om, och här lägger de ut ritningarna av designen när de är redo att visas, vilket liknar arkitektplaner. En bespoke-beställning från Fugee följer ett strikt förfarande, där inget lämnas åt slumpen.
– För skräddarsydda beställningar gör vi en eller ibland två testväskor för att se till att vi får allt rätt, säger Yukuhiro.

Yukihiro Fujii studerade till ingenjör på universitetet på 1970-talet, och arbetade sedan hos biltillverkaren Daihatsu i sex år. Han kom över en bok om en man som tillverkade väskor för hand, som fascinerade till honom, och han började testa på att arbeta med läder själv.
– Det var bara en hobby först. Men jag hade en vän som arbetade för Hermès i Frankrike, som jag började besöka regelbundet, som lärde mig mycket om grunderna, säger Yukuhiro.
Han skickade sedan in sitt arbete till Porter Yoshida, ett berömt japanskt märke av läderväskor och accessoarer. och fick jobba för honom när hans märke växte, det här var för 40 år sedan. Han arbetade för Porter Yoshida i några år innan han lämnade för sitt eget projekt. 1986 grundade han Fugee, och det har varit hans bebis sedan dess.

Väskor gjorda till perfektion. Notera att spännen, lås och annat är designade och tillverkade av de själva.

Ett vackert väsklås redo att sättas fast i den bespokeväska den är utvecklad för.

Baksidan på denna.

Som nämnts driver Yukuhiro verksamheten tillsammans med Rie Kimbara, hon började arbeta med honom 1995. Jag träffade henne också under besöket, också väldigt snäll och vänlig, men för blyg för att vara med i intervjun eller på foton. I årtionden har de strävat efter att göra de absolut finaste väskorna som går att tillverka.
– Mycket har jag lärt mig genom att ta isär gamla vintagväskor. Förr i tiden var det vanligare att verkligen göra saker så bra som möjligt, de använde svårare tekniker och tillbringade mer tid på att producera föremålen, där slutresultatet var allt som räknades, säger Yukuhiro Fujii.
Med det sagt menar Yukuhiro att det i allmänhet inte är så komplicerat att göra bra väskor, de är mindre komplexa än skor, den svåra delen är att utföra allt till perfektion, för att uppnå det vackraste slutresultatet.
– Jag gillar kombinationen av både designdelen och tillverkningen, väldigt annorlunda även om de naturligtvis är nära kopplade. Men jag fokuserar alltid på hur jag kan förbättra saker inom båda områdena.

Yukuhiro ställer en väska som de precis avslutat på bordet. Det är en stor, hög väska gjord i ett ljusbrunt präglat grainläder, som jag först inte riktigt förstår vad för typ av väska det är. Handtaget är extremt kraftigt, som om det är gjort för att lyfta solida guldtackor. Sedan öppnar han den och visar en anmärkningsvärd förvaringslösning för vinflaskor och vinglas. Fyra fack med smarta magnetbottnar som gör det möjligt att växla mellan förvaring av flaskor och en glas, med dolda fack på sidan där du förvarar magnetbottnarna som inte används. När väskan öppnas får du också ett serveringsbord. Att ha med detta till en picknick skulle göra vem som helst till kung. Yukuhiro uppskattar att de spenderade cirka 140 timmar på den här väskan, inklusive designarbete, utveckling och tillverkning av metalldelarna, tillverkning av prover och sedan den slutliga tillverkningen av väskan.

Väskan i fråga.

Riktigt kraftigt handtag.

När den öppnas framgår ändamålet, med fack för flaskor och glas, där fronten blir ett serveringsbort.

När de används för glas har magnethållarna små flärpar som håller dem på plats.

För flaskor är bottnarna utan flärpar, och de som inte används förvaras i de här sidofacken.

Närmre titt på mässingsdelarna.

Superb finish.

Det är dock en speciell produkt. För vanliga portföljer eller liknande spenderar de vanligtvis cirka 70-80 timmar, fortfarande så klart väldigt mycket tid. Detta i kombination med den stora efterfrågan har gjort att väntetiderna ständigt växer. När jag besökte för några år sedan var väntetiden för en beställning sju år (kan kanske vara ännu längre idag).
– Det är inte bra, men det är vad det är. Vi vill få ned väntetiden till cirka ett år för MTO-väskor och två-tre år för skräddarsydda produkter, men det är inte lätt att hitta människor som vi kan ta in och utöka produktionen med. Inte när kvalitet alltid kommer först, säger Yukuhiro Fujii.
Priserna är höga, men definitivt rimliga. Standardväskor som du beställer som MTO startar från cirka 25 000 kronor för dokumentväskor och från cirka 30 000 kr för portföljer. De enklaste accessoarerna börjar på cirka 1 500. För bespoke-väskor varierar priserna mycket beroende på modell och läder, typ av metalldelar, hur mycket de behöver utveckla nytt etc, men börjar på lite över 40 000 SEK.

Förutom tillverkning rekommenderas alla kunder att lämna in sina väskor för reparation och restaurering vart tredje år, vilket också tar tid. De arbetar sju dagar i veckan i verkstaden och håller också sadelmakarskola (sadelmakare är benämningen på allt läderhantverk) på kvällarna vissa vardagar. När jag besöker sent på kvällen arbetar en grupp studenter i ateljén, under överinseende av Rie Kimbara. Nio personer är i klassen samtidigt, de stannar vanligtvis i flera år och väntelistan för att komma in är lång. Några kända namn har gått igenom här, en är Naoyuki Komatsu från Ortus Bags (som började på plats hos den bespokeskomakaren Clematis Ginza, innan han flyttade till egen lokal), han studerade hos dem i ett år och arbetade på Fugee i åtta innan han satte upp Ortus.

Studenter under sadelmakarkursen sen vardagkväll.

Hyllor med hudar. Fugee använder både vegetabiliskt garvat och kromgarvat läder, och kan få tag på det mesta som kunderna efterfråga.

Flodhästläder.

En av få maskiner i verkstaden är denna skärflingsmaskin. Beroende på situation skärflar de med maskin eller för hand, i det här fallet har de båda sina fördelar och nackdelar som gör dem lämpliga för olika saker.

Yukuhiro Fujiis bänk.

I den bakre delen av verkstaden har Yukuhiro Fujii sin arbetsplats. Bredvid den står en väska som är mitt i produktionen med foderläder och andra delar lagda inuti och väntar på att monteras, plus lite metalldelar som ligger framför den. De tillverkar också all ”hårdvara”, ibland utvecklade från grunden för att lösa nya designer. Och allting sys för hand.
– Ingen maskin kan göra riktigt samma kvalitet på stygnen som man kan göra för hand. Så om kvalitet och skönhet är allt, är det enda alternativet att göra det för hand.

Väska mitt i produktionen.

Klassisk lite mer casual portföljmodell.

Vackra grejer.

Lättare handtag.

Mer solitt handtag.

Som sitter på den här tvåtonsväskan.

Insidan med olika fack, designade helt efter kundernas olika behov.

Några läderaccessoarer.

Väska i grön mocka.

Fodrat med klarare grön mocka.

Documenthållare.

Prislista för några standardmodeller av väskor.

Hardcases.

Svart skönhet.

En annan version av dokumentväska som stängs med band.

Vackra sömmar.