Svenska Josefin Liljeqvist har utvecklat världens första helt spårbara skor, där samtliga läderdelar kan spåras tillbaka ända till det djur det kommer ifrån. Syftet är att väcka medvetenhet kring djurs rättigheter och välmående.

 

Det har tagit lång tid att ro projektet Josefin Liljeqvist i land, då det inte är helt enkelt att dels hitta material som kan spåras ända ner på den detaljnivå man strävat efter här, dels att hitta tillverkare som kan jobba med det givna materialet. Skorna som lanseras nu är tre olika varianter, en handrandsydd svart wholecut, Andrew, som var första skon, och en Goodyear-randsydd svart wholecut, där båda dessa kan fås på en läst med svagt mejslad  tå och en med betydligt rundare tå, och utöver dem också en sneaker som finns i svart och brunt. Varje sko har en kod inskriven på sig som man kan använda för att via hemsidan spåra allt material hela vägen bak till vilket djur det kommer från. En viktig del i projektet är nämligen att vi inte ska glömma bort djurens väl och ve.

De randsydda skorna görs av Florensbaserade Stefano Bemer, som har mycket gott renommé och hög hantverksnivå. Det i kombination med höga omkostnader för material och möjligheterna till spårning gör att skorna kostar en rejäl slant. 28 000 kronor för den handrandsydda modellen, 18 000 för den Goodyear-randsydda, och 8 000 för sneakern. Man erbjuder också ett par olika plånboksvarianter, som kostar 10 000 respektive 6 500 kronor. Samtliga produkter erbjuds Made to Order, med leveranstid på 3-4 månader. Lite synd är att man knappt har några bilder på skorna på sajten nu, i de flesta fallen är det bara tecknade skisser.

Bild på prototyp av handrandsydda modellen Andrew. Man får leta själv i företagets sociala medier för att hitta bra bilder på skorna, vilket är lite knepigt. Personligen hade jag hellre sett att mer resurser lagts på att visa upp sina produkter på tydligt sätt än på annan typ av marknadsföring för sina skor och projektet i sig.

Bild på prototyp av handrandsydda modellen Andrew. Man får leta själv i företagets sociala medier för att hitta bra bilder på skorna, vilket är lite knepigt. Personligen hade jag hellre sett att mer resurser lagts på att visa upp sina produkter på tydligt sätt än på annan typ av marknadsföring för sina skor och projektet i sig.

Det är onekligen ett intressant projekt Josefin Liljeqvist ligger bakom, med ett viktigt budskap i botten, samtidigt är jag fundersam om det finns tillräckligt många som tycker det är värt att betala de ordentligt höga summorna som skorna går på. Förhoppningsvis kan man utveckla verksamheten, effektivisera och få ner priserna till en mer överkomlig nivå med tiden.

Bild på prototyp av sneakern. Alla bilder: Josefin Liljeqvist

Bild på prototyp av sneakern. Alla bilder: Josefin Liljeqvist