Ledande svenska herrskobutiken Skoaktiebolaget lanserar idag sitt egna märke: Löf & Tung. Goodyear-randsydda i Spanien i mellanprisklassen kring 3 500 kronor, med en mycket flexibel MTO-tjänst.

 

Sedan Skoaktiebolaget slog upp dörrarna i Stockholm för 4,5 år sedan har de salufört ett antal olika varumärken i butiken, många som var starka varumärken när de togs in i butiken, flera som Skoaktiebolaget varit en stor del i att bygga starka. Nu är det dock dags för något annorlunda, när man lanserar sitt egna Private Label-märke Löf & Tung. Den här utvecklingen med att butiker gör sina egna märken är inget nytt, men det har inom menswear-sfären vuxit mer och mer och kommer med stor sannolikhet fortsätta göra detta. Det handlar om att kunna erbjuda något som är unikt för sin butik, och ha kontrollen själv.

Spectator brogue från Löf & Tung.

Spectator brogue från Löf & Tung.

Löf & Tung, döpt efter butikens grundare Patrik Löf och Daniel Tung, tillverkas i Spanien i ett av landets främsta skodistrikt. Framför allt Patrik har spenderat lång tid nere i fabriken för att sätta alla detaljer och utveckla deras egna läster som skorna görs på.
Skorna är Goodyear-randsydda med stängd sulkanal, svagt välvd midja och hälkappa i salpa/leather board (läderslipdamm och lim sammanpressat). Lädren kommer främst från de vanliga stora europeiska garverierna, främst franska, mockan är från ett italienskt garveri. Jag har tittat närmre på ett antal av Löf & Tungs skor och det är stabila grejer för pengen de kostar, varken sensationellt bra eller dåligt i förhållande till prisnivån på 3 500 kronor (detta för lågskorna, loafers lite billigare, boots lite dyrare). Du får vad du betalar för, helt enkelt.

Burgundy cordovan-brogue på T-lästen.

Burgundy cordovan-brogue på en läst med namnet T.

Vad som kommer vara Löf & Tungs främsta konkurrensfördel, vilket också varit tanken från Skoaktiebolagets sida, är de stora valmöjligheterna som både butiken och kunderna har när det gäller utformningen av modeller och val av läder. Skoaktiebolaget kommer ha ett eget sortiment som rullar in och ut och varieras, sedan kommer man erbjuda mycket Grupp MTO-modeller inte minst i olika speciella läderval, och så har man en mycket flexibel MTO-tjänst. Exempelvis kan saker som vidd på sulkant, form på klacken (rak, svagt inåtlutad, cuban heel som är lite konkav), typ av fudging (dekoration ovanpå randen), med mera anpassas.Ett antal olika läster som i mina ögon ser riktigt trevliga ut finns att välja på, där basen är densamma men tåformen varierar. Det finns flera olika sorters gummisulor, och du har som nämnts många läderalternativ, allt från Horween-cordovan till olika exotiska läder. Pristillägget för MTO är 1 200 SEK, med cirka fyra månaders väntetid.

Det ska bli intressant att se hur märket tas emot av kunderna i Sverige och utomlands. Som alltid när något helt nytt introduceras kan man säkert räkna med en uppstartsperiod innan passform och så vidare blir etablerat och folk online vågar slå till i större utsträckning, men potential finns helt klart.

Mycket tid har spenderats i Spanien för att utveckla egna märket.

Mycket tid har spenderats i Spanien för att utveckla egna märket.

Lädersulorna.

Lädersulorna.

Galway-inspirerad känga.

Galway-inspirerad känga.

Nätt mockaloafer.

Nätt mockaloafer.

I fabriken.

I fabriken.

Full broguen på foten.

Full broguen på foten.

Tassel loafer i mörkbrunt.

Tassel loafer i mörkbrunt. Bilder: Skoaktiebolaget