Den så kallade #menswear-sfärens främsta företrädare är en krets människor som i relativt många fall äger en hel del skräddarsydda kostymer, kavajer och byxor – men väldigt sällan bespokeskor. Om varför det är så reflekteras det över i dagens inlägg. Plus om tre trunk shows nästa vecka, Italigente i Malmö och Stockholm och Loake i Malmö, och också kort om att Italigente levererar skor till svenska fotbollslandslagets kostymklädsel vid EM i Frankrike i sommar.

 

Många av de som läser den här bloggen har också ett mer allmänt intresse av klassisk stil, och läser man då bloggar, har Instagram och så vidare blir det vare sig man vill det eller inte lätt så att man följer och är en del av den så kallade #menswear-sfären. Exakt hur man väljer att avgränsa det epitetet kan variera, men de flesta är överens om att det finns någon sorts kärna av ett antal personer runt om i världen – varumärkesföreträdare, butiksägare, inköpare, journalister, bloggare osv – som man kan kalla de främsta företrädarna för den här grenen av herrmode/herrstil. De träffas gärna på mässan Pitti Uomo, visar bilder av varandra på sociala medier, och är människor som övriga intresserade av stilen både inspireras av och ojar sig över.

 

#menswear-folk. Bild: Parisian Gentleman

#menswear-folk. Bild: Parisian Gentleman

 

Häromveckan när jag scrollade igenom mitt Instagram-flöde och det var ett tiotal personer inom den här klicken människor som alla hade lagt upp bilder från sina senaste fittings med olika skräddare, slog det mig hur extremt mycket ovanligare det är att jag ser motsvarande bilder på skofittings. Här är det för många givet att lägga ofta stora summor på skräddarsydda och måttsydda plagg från många duktiga firmor. Inte så att man har något enstaka plagg, utan ofta består stora delar av garderoben av dem, och man beställer regelbundet nya plagg ofta från flera olika tillverkare samtidigt. Helt fantastiskt så klart, att många både har intresse och möjlighet att göra detta.

På skosidan är det dock som nämnts inte alls samma sak. Det finns några undantag av ”#menswear-företrädarna” som äger bespokeskor, ytterligare några som har semi bespoke/MTM-varianter. Men om man jämför med klädsidan är det försvinnande få. Det är absolut så att de här människorna gärna lägger pengar på skor, och många vet jag uttryckligen pratar om sitt stora skointresse, men av någon anledning går ofta gränsen för dem vid premiumtillverkare som Edward Green och Gaziano & Girling eller möjligen en modifierad läst hos Saint Crispin’s. Samtidigt som de alltså lägger mångdubbelt de summorna på skräddarsydda kläder. Varför är det så?

 

Vanlig syn på bloggar och sociala medier...

Vanlig syn på bloggar och sociala medier…

...ovanlig syn på bloggar och i sociala medier.

…ovanlig syn på bloggar och i sociala medier. Bild: Cover Magazine (Översta bilden: Gieves & Hawkes)

 

Missförstå mig nu inte, jag säger inte att det skulle vara något fel med detta, jag bara funderar över vad det beror på. Som jag upplever det är skillnaden så pass tydlig, att det mer än bara råkar vara så. För prisbilden är ungefärlig om man jämför mellan bespoke/MTM för kostymer och kavajer med motsvarande på skosidan, det är ungefär samma monetära förutsättningar med andra ord. Och det handlar inte bara om den här #menswear-klicken utan det går bredare än så, mest att det syns väldigt tydligt där. Men det är bara att titta på alla skrädderier som finns i eller besöker Sverige, jag kan komma på nästan ett tjugotal på rak arm, och jämföra det med skosidan där vi har ett par stycken på hemmaplan i Janne Melkersson och Skomakeri Framåt, och annars främst den/de vi haft på Shoegazing Super Trunk Show som funnits, och visst beställs det en del därifrån, men det är inte i närheten av alla de beställningar som görs av skräddarsydda eller måttsydda plagg här i landet.

För på ett sätt borde det vara tvärtom. Som jag själv skrev nyligen i en artikel på Manolo: ”När det handlar om skor är på ett sätt passformen ännu viktigare än när det handlar om klädseln, då det ju handlar om komfort och hälsa på ett annat sätt än med kläder. Lite förenklat: om en kavaj inte sitter helt perfekt i nacken är det inget du får ont av, mer än att det estetiskt inte är hundra, om en sko klämmer åt någonstans kan du dock få utstå smärta och i längden till och med fothälsoproblem.”

Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att det någonstans handlar om fåfänga, eller att man sätter utseendet i fokus, för att uttrycka det lite bättre. Ett skräddarsytt eller måttsytt plagg syns att det sitter bra, ger ett lyft till utseendet jämfört med konfektion, på ett annat sätt än vad ett par bespokeskor skiljer sig från ett par fina RTW-skor utseendemässigt. I ett utseendefixerat samhälle är det på många sätt logiskt att vi väljer det som syns mest först. Vi både ser det själva tydligare, och vet att andra ser det tydligare. Kanske kommer intresset av de personligt anpassade skorna ikapp kläderna vad det lider.

 

 

 


 

 

 

Nästa vecka händer det en del roliga skosaker här i landet. Svensk-italienska Italigente, som ju jag jobbar med delvis vid sidan av att jag är e-handelsansvarig på Kavat, kommer att hålla två trunk shows. Först onsdag 25 maj hos Danielssons Skomakeri på Köpenhamnsvägen 46 i Malmö, som är ny återförsäljare för Italigente, så det här blir lite som en kick-off. Dagen efter är det hos Bäckmans Skoservice på Nybrogatan 23 i Stockholm.
Jag kommer att vara på plats på båda ställena och visa upp hela Italigentes utbud, och ett stort antal par kommer att finnas att prova och om så önskas köpa på plats. Vid båda eventen erbjuds 10% rabatt på alla skor. Hos Danielssons drar vi igång kl 16, sedan för båda kvällarna så gäller att mellan 18-20 så bjuder vi på dryck och enklare tilltugg/snacks och jag kommer att presentera Italigentes historia och skor lite kort. Kom och snacka skor och mingla lite, hoppas få träffa flera av er läsare vid dessa tillfällen.

 

Venezia Caffe och bältet som svenska fotbollslandslaget har i Frankrike.

Venezia Caffe och bältet som svenska fotbollslandslaget har i Frankrike.

 

Dessutom är det alltså så att svenska fotbollslandslaget återigen valt att bära Italigentes skor (vi är alltså ingen sponsor, utan de köper skorna av oss, med viss rabatt) till sin kostymklädsel mellan matcherna vid EM i Frankrike i sommar. De kommer att bära modellen Venezia Caffe, en mörkbrun wholecut med medaljong på svagt mejslade 29-lästen (det kommer vara lite mer om detta i ett kommande Italigente Uncovered inlägg). Det här vill vi så klart uppmärksamma lite extra, och för de som är på plats vid minglet mellan 18-20 hos Danielssons kommer vi att lotta ut två biljetter till Sverige-Slovenien i Malmö 30 maj, hos de som är med på kvällen hos Bäckmans lottar vi ut två biljetter till Sverige-Wales i Stockholm den 5 juni. För kvällssejourerna ser vi gärna att man anmäler sig genom att maila info@italigente.com och ange om det är i Malmö eller Stockholm, så vi har koll på hur många som kommer (antalet besökare är begränsat på båda ställena, då det inte är jättestora butikslokaler).

I Malmö är det också en trunk show med LoakeSlottsstadens Skomakeri på Regemenstgatan 66 den 26 maj. Mellan klockan 15-19 är Loakes svenska agent Filip Hallerfelt på plats och visar upp stora delar av topplinjen 1880 och pratar skor med besökarna. Mycket roligt nästa vecka för skointresserade i Malmö med andra ord.