Förra veckan var jag i Japan och Tokyo, där jag besökte flera olika bespokeskomakare och skobutiker som på ett eller annat sätt kommer att dyka upp här på bloggen i de flesta fallen, vissa dock i artiklar för andra kanaler. Först ut är ett reportage från mitt besök hos Clematis Ginza, aliaset för Keitaro Takano som är en av relativt få helt japanskt skolade bespokeskomakare.
Ginza är Tokyos främsta shoppingdistrikt, där de stora gatorna kantas av lyxhusens logotyper på deras butikers skyltfönster och flera stora varuhus huserar, och på de mindre gatorna är det lika späckat med andra butiker som oftast också tillhör någon sorts high-end-segment. Lite i utkanten av detta ligger bespokeskomakaren Clematis workshop. På andra våningen (i Tokyo ligger många butiker, restauranger och andra verksamheter en eller flera våningar upp eller en våning ner) i en byggnad med gul tegelfasad. Man kliver in i showroomet med grön heltäckningsmatta och ena långsidan täckt med sampleskor på upplysta hyllor. I direkt anslutning ligger verkstaden, och det är sammanlagt med showroomet inte större än kanske 40 m2.
Här tas jag emot av Keitaro Takano, mannen som ligger bakom Clematis, och mönstertillskäraren och nåtlaren Chiemi Chiba. Keitaro pratar inte engelska, men Chiemi kan det hyggligt så hon översätter för oss. Keitaro Takano är nämligen en av relativt få av alla de 50+ bespokeskomakare som finns i Japan som är skolad i hemlandet. Annars har de flesta fått sin utbildning och gått som lärlingar i England eller Italien, eller så nu när marknaden är så väletablerad av bespokeskomakare så går man som lärling i Japan hos någon som varit i England eller Italien. Men Keitaro Takanos läromästare, Nobuyoshi Seki, är en av bara några stycken gamla japanska bespokeskomakare. När Keitaro började hos honom år 2000, vid 25 års ålder, var det bara Hiro Yanagimachi, Guild of Craft och kanske någon till av alla i nya vågen av japanska bespokeskomakare som hade hunnit starta upp sin verksamhet.
– Jag lärde mig väldigt mycket av Nobuyoshi Seki, både hantverket så klart, men också att förstå skornas själ. Samtidigt var det tufft, Seki var en hård person som jag inte minst inledningsvis var lite rädd för. Han var väldigt sträng, men ju bättre jag blev desto snällare blev han, säger Keitaro Takano.
Keitaro var ett antal år hos Seki, han jobbade också kortare för några av de andra bespokeskomakarna som börjat etablera sig i Japan, innan han 2008 startade upp sitt egna märke Clematis (namnet kommer från en blomma). Då hade han redan hunnit göra lite av ett namn för sig, så det gick fort att få igång en viss kundbas.
Att Clematis har sin bas i den lilla japanska skola som funnits har gjort att hans skor sticker ut en del mot många andra av de europeiskt tränade kollegorna i Japan. De har en egen karaktär. Det har också varit en tydlig ambition för Keitaro.
– Jag ville göra något nytt, något eget. Självklar kommer grunden från klassiska modeller och så vidare, men jag har ofta fört det i en egen riktning. Jag gillar också samspelet med kunderna där man ska föra samman sin egen bas med deras önskemål, och skapa något vackert för den kunden, säger han.
Keitaros läster har en lite speciell form, som påminner lite om vissa östeuropeiska tillverkares mer eleganta läster, och modellerna har ofta svepande kurvor i sömmar och mönster. Sulorna har ofta olika typer av växtinspirerade dekoreringar och klackarna har en karakteristisk bladformad gummibit. Det är svårt sätta fingret på det, men skorna har verkligen en japansk känsla över sig. Och hantverksnivån är fantastisk. Vackra klackar med rakt lagda distanser, mycket rena handsydda avlappssömmar gjorda med en så kallad stitch prick som ger en tydlig och lite mer levande markering än fudge wheel, och han lägger också ofta en liten kanal i sulkanten som egensinnig dekoration. Det är lätt att förstå varför Clematis är högt ansedd av de japanska bespokekunderna.
Den första tiden med Clematis jobbade Keitaro, som ofta är fallet för japanska bespokeskomakare, från en workshop i hemmet. Han har sedan sakta men säkert jobbat sig uppåt, kunnat flytta in i de här lokalerna, anställt Chiemi Chiba som nåtlare, och alldeles precis också lanserat en RTW-kollektion.
– De görs av en liten japansk firma som heter Joe Works, som jag känner sedan länge, säger Keitaro Takano.
Det är konfektionsskor i premiumsegmentet, men med en klart konkurrenskraftig prislapp, som ofta är fallet för japanskt gjorda skor. De ligger på kring 6000 SEK (ca 85 000 yen). Från februari kommer de säljas på japanska varuhuset Isetan Men’s skoavdelning.
I workshopen gör annars Keitaro och Chiemi cirka 60 par skor om året. Clematis erbjuder två olika varianter av beställningar. Dels semi bespoke/MTM där man gör mindre korrigeringar på standardlästerna och får välja på de standardmodeller som Clematis har, även om vissa mönsterändringar också kan göras. Dels full bespoke, där man gör en eller flera fittings med testskor och tar fram en helt individuell läst, och där modell är helt fritt att välja. Båda varianterna kan väljas att göra med maskinsydd avlappssöm, så kallad 90% handmade, och helt handgjord. Priset för semi bespoke 90% handgjord börjar på ca 12 000 kronor (170 000 yen) upp till full bespoke som är helt handgjorda där priserna startar på ca 26 000 kr (370 000 yen). Priserna är exklusive moms på 11%, men internationella kunder kan dra av momsen på plats.
På sikt hoppas Keitaro Takano kunna växa med ytterligare några anställda i verkstaden, samtidigt som RTW-skorna förhoppningsvis kan sälja skapligt och ge en bra extra inkomstkälla.
– Jag skulle också gärna göra trunk shows i Europa i framtiden, det hade varit väldigt roligt att försöka möta den marknaden också.
bra post Jesper, alltid kul läsning 🙂
Digger disse. Litt avantgarde men på en helt annen måte enn franske skomakere. En dag skal jeg ha et par med de fete kurvene. 😀
Niklas Nordin: Tack så mycket!
Stefan: Ja precis, lite japansk avant garde över det. Kan se dig bära skor från honom, absolut.
Härlig artikel! Ser fram emot fler från Japan.
Stort tack Rolle!
Väldigt intressant! Vad fick du för intryck av RTW skorna?
Japan står högt upp på min Bucket List av många anledningar. Gissar att många sett SVTs program om Hiro med 3 stjärnor i Michelin, snacka om total dedication och så verkar det även vara inom skosegmentet. Gissar att det inom 10 år kommer finnas några grymma sydkoreanska tillverkare. När jag var liten var det Sony som gällde på TV och ”Walkman” nu Samsung så min gissning är att de även kommer upp där.
Ser fram emot artiklar om fler av dina besök. Härlig läsning.
Kul! Japan står faktiskt på semesterlistan för nästa år. Även om det inte blir några skoinköp, får du gärna dela med dig av dina tips (utanför Sko-Japan) någon gång!
Känns verkligen som att japanerna leder ligan just nu. Ser fram emot reportaget från Fukuda…
Jacke: De såg riktigt fina ut måste jag säga, framför allt sett till priset. Joe Works är duktiga, har jag hört från flera. Är liten firma med bara tre anställda, som gör ett rätt litet antal skor om året.
Daniel: Jo de har en jädra commitment när de går in för saker. Och som du säger kan man tänka sig att Sydkorea med deras mentalitet också kan komma på skoområdet i framtiden.
Och tack!
Lano: Gött! Jo då, hann med lite vanliga saker också i Tokyo, så har lite tips.
Per: De håller överlag en väldigt hög nivå i Japan ja (även om det, precis som på alla håll, finns de som är bättre och de som inte är lika bra). Yohei-reportaget blir i svensk version sannolikt för ett magasin, och i engelsk version på bloggen, men lär dröja ett tag då det kommer synkas med när det går i tryck. Kommer också en köpguide till honom när jag fått mina skor.