I veckan lanserade Davidsons Skomakeri i Uppsala ett litet set för vård av sulkanterna, bestående av slipkloss, sulkantsfärg i brunt och svart, påstrykningssvamp och kemiskt ren bensin. Ett kit som gör det möjligt att snygga till sulkanterna på ett bra sätt hemma i vardagsrummet. Shoegazing har testat.
FAKTA
Produkt: Sulkantsset
Märke: Davidsons Skomakeri
Innehåll: 1 specialutformad slipkloss med grovt och fint sandpapper, 1 flaska kemiskt ren bensin, 1 flaska 50 ml brun sulkantsfärg, 1 flaska 50 ml svart sulkantsfärg, 1 appliceringssvamp
Pris: 295 SEK (jag har fått setet gratis för att testa)
Jag brukar ofta tjata om vikten av att också putsa sul- och klackkanterna på skorna, både för att ge de nödvändig vård och skydd och för att det gör skorna snyggare. När man gått i ett par skor under längre tid blir oftast kanterna lite slitna, lädret ruggas upp, det kan sippra ut lite lim från mellan rand och sula, och så vidare. När man lämnar in skorna för halv- eller helsulning och så slipar skomakaren till kanterna igen och lägger på ny färg, och de går som nya igen ett tag. Men ofta hinner sul- och klackkant bli lite risiga innan det är dags för omsulning. För att möjliggöra för oss skoägare att göra något åt detta själva, har Marcus Davidson på Davidsons Skomakeri i Uppsala alltså tagit fram ett set för hemmavård.
Med setet kommer en liten bruksanvisning, men för att göra det enkelt har Marcus också lagt upp en film på sin hemsida och Youtube-kanal som visar hur man ska gå till väga när man använder setet. Jag rekommenderar att man tittar på den innan, då man får en hel del tips som kan vara bra att ha med sig. Jag testade setet på mina tre-fyra år gamla, mycket välanvända Vass double monks. Då Vass använder ordentligt tjocka ekgarvade JR-sulor så håller de dock hur länge som helst innan de behöver sulas om, betydligt längre än motsvarande brittisk sko som har klart tunnare sulor. Det gör dock att kanterna hinner bli rätt ruggade innan det är dags för omsulning. Detta i kombination med att Vass använder en rätt tjock, mörkt, mörkt brun sulkantsfärg gjorde att jag var sugen på att se hur skorna blev med lite tunnare färg och mer levande läder som skiner igenom.
Jag började med att tvätta av sulkanterna med medföljande kemiskt rena bensin och en trasa (Marcus Davidson är en flitig förespråkare av kemiskt ren bensin i många sammanhang, men det finns de som är mer skeptiska till att använda det åtminstone på ovanlädret, exempelvis Thomas Brunschwig hos Gaziano & Girling och Alexander ”The Dandy Shoe Care” Nurulaeff). Det var rätt svårt att få bort särskilt mycket färg på mina skor, så kan inte påstå att det blev någon jätteskillnad. Sedan kom det moment jag på förhand var mest nervös för, att rugga upp kanterna med det grova sandpappret. Jag var helt enkelt skraj att repa ovanlädret ordentligt. Det var dock rätt lugnt, slipklossen är genomtänkt utformad och gör det ganska lätt att komma åt på de flesta ställena, och även om jag råkade toucha i ovanlädret vid ett par tillfällen är det märken som enkelt täcks med lite skokräm. Svårast var det vid midjan då Vass rundar kanten rätt mycket där, och jag kan tänka mig att ännu mer avancerat gjorda midjor som mina Maftei eller Jan Kielman kan vara rätt svåra att slipa till bra här.
Även efter rätt ordentligt slipande var det lite färg kvar, och slipklossen såg väldigt färgad ut, men kände att det var svårt att få bort mycket mer och bytte då till den finare sidan. Då kom en del ytterligare färg av, och kanterna var överlag rätt rena när jag var klar med det. Jag gjorde också momentet där jag blötte sulkanterna innan en sista omgång med det fina pappret, för att få en ännu jämnare och lite glansigare yta, som det tipsas om i ovan nämnda film. Ett tips är också att ta lite i vinkel på under- och ovansidan av sul- och klackant då det annars lätt blev lite småfransigt här, så blev snyggt att jämna till det lite. Efter slipningen var kanterna helt klart betydligt finare än innan, riktigt jämna och släta. Var bara midjan på något ställe jag inte lyckades få jämnt, om det berodde på nämnda problem att det var lite svårare att komma åt, eller om de helt enkelt är för att de är mindre jämnt slipade från början från fabrik, kan jag inte svara på.
Sedan var det så dags att lägga på sulkantsfärgen. Jag valde så klart den bruna, och provade först lite med svampen och sedan med en pensel som jag snott från sonens vattenfärgslåda. Jag tyckte det var betydligt lättare att lägga på med pensel, så jag fortsatte med den. Det var enkelt att lägga på färgen och få ut den jämnt. Själva sulan och randen sög åt sig färgen rätt ordentligt, så där räckte det med ett lager, medan klackbasen inte drog åt sig färgen lika mycket, så där körde jag två lager. Det var ändå här som det blev allra mest liv och djup i färgen. Efter att det torkat tio min la jag på mellanbrun skokräm och polish som vanligt.
Slutresultatet är klart bra. Dels är ytan som redan nämnts betydligt jämnare nu, och färgen gillar jag också mer än innan. Jämnheten märks inte minst när jag som sista instans går över kanterna med nylontrasa för att jobba fram den sista glansen, är de skrovliga och ojämna då fastnar trasan direkt och det går knappt att göra. Nu var det som att gnugga över ovanlädret, ingen friktion alls knappt. Jag hade kunnat måla på fler lager på klackbasen och runt om i fall jag velat ha en jämnare, mörkare nyans mer lik originalet. Dessutom får jag säga att det var rätt kul att fixa till kanterna på det här sättet. Knappast något jag kommer göra flera gånger om året på alla mina par, men någon gång ibland kan det säkert bli av på många par, särskilt de som man märker blir sargade på kanterna och som kommer dröja länge innan de ska sulas om.
Sammanfattningsvis kan jag absolut rekommendera det här sulkantssetet för den som verkligen vill gå all in med vården av sina skor, och precis som jag uppskattar när även sul- och klackkanter är fint putsade och gärna glänser lite (även om man inte behöver jobba fram glans bara för att man använder det här kitet). Jag brukar definiera mig själv som ett praktexempel på en tummen mitt i handen-person, så klarar jag av detta klarar vem som helst av det. Kommer skorna hålla längre av detta? Knappast. Men de flesta av oss som köper kvalitetsskor gör det inte bara för hållbarheten, utan också för utseendet.
Jag skulle nog köra blå maskeringstejp, sån man kan sätta på tapet utan att riva sönder den, mot ovanlädret om jag gjorde detta. Brukar göra det när jag putsar sulkant på mockaskor, men där är det ju väldigt enkelt att borsta till. Men blå tejp borde inte orsaka någon skada på ovanlädret.
Kul att du gillade produkten. Några kommentarer.
Det går tyvärr inte att byta ut sandpappret på slipklossen. Det är papper och inte väv i basen så det måste slipas bort och då är det inte lönt att byta ut det. Däremot ska det kunna hålla ganska länge om man bara är noga med att tvätta bort gammal vax med bensin. Slipar man i vaxet kleggar det sig direkt i pappret och då blir livslängden ordentligt begränsad. Vi jobbar med denna slipklossen proffessionellt och de brukar hålla flera månader trots att vi slipar med den flera gånger om dagen, men aldrig i vax.
Vidare bör sägas om mitt förespråkande av bensin att jag sedan vi fick hem Saphir Medaille dÓr Leather Cleaner, föredrar den framför bensinen. Den är mycket mildare för skinnet. Jag har alltid varit medveten om att bensinen tvättar ganska djupt och att det i längden knappast är bra för skorna, men jag har inte hittat någon annan produkt som gjorde jobbet lika bra innan Leather Cleaner kom. Saphirs standardlinje har en produkt som heter Omnidaim som vi testat men inte tyckte var bra. Bensinen har dock inte spelat ut sin roll. Ska man ha bort all skokräm från skorna finns inget alternativ. Leather Cleanern är inte alls lika effektiv, så om man ska vattentvätta skorna med lädertvål eller läderschampoo blir man så illa tvungen att bensina dem först om man inte vill stå och gnida i flera timmar. Är man dessutom noggrann att lägga på Renovateur och skokräm efteråt bör det inte påverka skornas livslängd om det inte görs alltför ofta.
Och till sulkanterna innan man ska slipa dem är det bara bensinen som duger. Där kommer det gå åt så mycket bensin att vi valde att lägga med en flaska i setet.
När det gäller skovårdsetet kan jag inte nog understryka vikten av att exprimentera med färgerna och prova sig fram. Varje sulkant kommer svara olika på färgen så det finns ingen ”rätt” metod eftersom det är mer som en bets än en täckfärg. Prova er fram och blir ni inte nöjda är det bara att börja om.
/Marcus Davidson
Anders: Ja det kan absolut vara en idé att sätta en milt häftande tejp som skydd när man slipar. Man ska dock vara medveten om att även svag tejp kan dra med sig skokräm och polish ge fläckar. Enkelt att putsa över dock så klart, men så man vet.
Marcus: Tack för infon om slipklossen, och tankarna kring bensinen. Jag var nog lite slapp när jag tvättade sulkanterna, skulle gnuggat längre och hårdare. Ni får se till att sälja slipklossarna löst sedan om ni säljer många av det här kitet, känns som att sulkantsfärgerna kommer hålla väldigt länge, och att det är slipklossen som man kan komma att behöva byta emellanåt.
Har inte provat Saphirs Leather Cleaner än, men den verkar klart intressant. Omninettoyant i Medaille d’Or-serien och Omnidaim från standard är som du säger lite väl milda i många sammanhang, även om de har sin funktion. Jag har ofta kört med Lexol Leather Cleaner som jag tycker fungerar bra, men även lite för mild även den ibland, så ska bli intressant med Saphirs Leather Cleaner.
Jag gillar Omninettoyanten just för att den är ganska mild. Då funkar den för mocka också. Har inte misslyckats med många fläckar med den så jag tycker att den är fullt kapabel att ses som en fulländad läder-/mockatvål.
Hur mycket jag än gillar Leather Cleaner och hur mycket andra än sågar bensin, undrar jag hur dåligt det verkligen är för skinnet om man är noga med renovateur och skokräm efteråt. Jag har tvättat skor i många år med bensin och har inte märkt något annat än ökad livslängd än så länge. Den stora nackdelen som jag ser det är att den tar en hel del färg också, men det fixar man lätt med ny skokräm. Med Leather Cleanern har vi haft väldigt positiva resultat. Vi har jobbat med den i några månader nu och upptäkt fler användningsområden är jag trodde från början. Ibland har vi tvättat bort fläckar på skor med den. Många fläckar kan vara fettbaserade och åker av bara farten med Leather Cleaner och ofta ligger fläckar utanpå gammal skokräm och då följer de med vid tvätten.
Vi kommer naturligtvis sälja slipklossarna separat framöver och de kommer kosta under 100 kr. Jag har inte räknat noggrannt på slutpriset än men det kommer definitivt bli billigare än att limma om sandpappret på EN slipkloss. Men som jag sade. De ska hålla länge, och om den tar färg från skokrämen är det inget problem. Det är först när sandpappret blir igenkleggat som det förlorar sin funktion. Så länge det är riv i det funkar det.
Marcus: Jo precis, är till mockatvätt och ibland fläckborttagning på vanligt läder jag använder Omnin. Men om man pratar strippning av skokräm/polish är den för mild.
Jag har använt kemiskt ren bensin på en del av mina skor ibland. Kan inte säga huruvida deras livslängd ändrats, varken åt positiva eller negativa hållet. Men jag får säga att jag upplever att lädret känns mer uttorkat och åtgånget efter att jag använt bensinen, jämfört med ex Lexol leather cleanern. Sedan återställs det absolut fint igen med renovateur, kräm och polish (ibland också lite Dubbin grease). Hur mycket den ansträngning bensintvätten innebär har jag dock som sagt svårt att avgöra.
Fint att slipklossarna kommer säljas separat sen!
Trevligt resultat. Som du säger så har Vass generellt en rätt ocharmig sulfärg som standard.
Förresten. Nån som har något tips på vad man kan gör åt en fettfläck (solcreme….) Från en mockasko? Har kört två omgångar Omninettoyant men utan framgång.
Jag har haft förmånen att få hjälpa Marcus med att testa slipklossen och har därför hunnit pröva den på några par skor redan. Jag kan i stort sett instämma i det som Jesper och Marcus skriver här ovanför och är även jag kanonnöjd med resultatet på mina skor. Likt dem kan jag inte heller nog understryka vikten av att tvätta rent sulkanterna oerhört noggrant innan man börjar slipa. Om man ändå skulle drabbas av en kloss med en massa kräm i pappret kan jag dock upplysa om att det går att få bort det mesta genom att i omgångar försiktigt applicera LITE bensin och sedan gnugga klossen mot en tygtrasa eller liknande.
För den som känner att det är svårt att slipa bort all färg och få till en jämn yta första gången kan jag bara uppmana till övning och åter övning. För mig blev det lättare för varje sko jag slipade på att få till ett bra resultat någorlunda fort. Det handlar om att få till en bra teknik och att våga ta i, särskilt i skarven mellan gummit på klacken och den närmaste läderbiten. Ju mer uttrampad gummibiten är desto svårare blir det, men det går!
RolleFC: När allt annat har visat sig fruktlöst finns det en sista sak du kan testa. Tvätta igen men med maskintvättmedel. Mycket starkare och antagligen även mycket skadligare för mockan, men om skorna ändå är förstörda… Bättre med ett par skor med begränsad livslängt än ett par du inte använder alls.
Bra artikel!
Har du, eller kanske Mäster Davidsson, något tips på hur man kan behandla sulkanterna på mockaskor? Jag hade tänkt färga om sulkanterna på ett av mina par i mocka, och vill då förstås undvika kontakt med skinnet.
Jesper: Använd vårt sulkantset. Låt bli att måla på mockan.
När vi ändå bryter ny mark i skonörderi vill jag att vi klargör vilken typ av lösning (borste?) som fungerar bäst för att rengöra längst fram i skon. Det blir lätt en mindre fräsch ansamling framför tårna som kan vara lite svår att få bort.
Rolle: Galltvål kan lösa fett rätt bra, du kan ju testa med det innan du provar maskindiskmedel.
Lars: Trevligt. Ja kan tänka mig att man blir mer effektiv.
Jesper: Tackar! Ja som Marcus säger så är väl det här kitet ett utmärkt alternativ, och där kan du ju tejpa med maskeringstejp om du vill på ovanlädret för att säkra.
Lano: Hehe, en mjuk diskborste kommer du åt bra med, eller gammal tandborste.