I veckan lanserade Davidsons Skomakeri i Uppsala ett litet set för vård av sulkanterna, bestående av slipkloss, sulkantsfärg i brunt och svart, påstrykningssvamp och kemiskt ren bensin. Ett kit som gör det möjligt att snygga till sulkanterna på ett bra sätt hemma i vardagsrummet. Shoegazing har testat.

 

FAKTA
Produkt: Sulkantsset
Märke: Davidsons Skomakeri
Innehåll: 1 specialutformad slipkloss med grovt och fint sandpapper, 1 flaska kemiskt ren bensin, 1 flaska 50 ml brun sulkantsfärg, 1 flaska 50 ml svart sulkantsfärg, 1 appliceringssvamp
Pris: 295 SEK (jag har fått setet gratis för att testa)

 

Jag brukar ofta tjata om vikten av att också putsa sul- och klackkanterna på skorna, både för att ge de nödvändig vård och skydd och för att det gör skorna snyggare. När man gått i ett par skor under längre tid blir oftast kanterna lite slitna, lädret ruggas upp, det kan sippra ut lite lim från mellan rand och sula, och så vidare. När man lämnar in skorna för halv- eller helsulning och så slipar skomakaren till kanterna igen och lägger på ny färg, och de går som nya igen ett tag. Men ofta hinner sul- och klackkant bli lite risiga innan det är dags för omsulning. För att möjliggöra för oss skoägare att göra något åt detta själva, har Marcus Davidson på Davidsons Skomakeri i Uppsala alltså tagit fram ett set för hemmavård.

 

Så här såg mina dubbla munkskor från Vass ut på sulkanterna innan jag satte igång. Ojämnt, lim som trängt fram, och även lite ludd från en bomullstrasa.

Så här såg mina dubbla munkskor från Vass ut på sulkanterna innan jag satte igång. Ojämnt, lim som trängt fram, och även lite ludd från en bomullstrasa som fastnat i ojämnheterna.

 

Med setet kommer en liten bruksanvisning, men för att göra det enkelt har Marcus också lagt upp en film på sin hemsida och Youtube-kanal som visar hur man ska gå till väga när man använder setet. Jag rekommenderar att man tittar på den innan, då man får en hel del tips som kan vara bra att ha med sig. Jag testade setet på mina tre-fyra år gamla, mycket välanvända Vass double monks. Då Vass använder ordentligt tjocka ekgarvade JR-sulor så håller de dock hur länge som helst innan de behöver sulas om, betydligt längre än motsvarande brittisk sko som har klart tunnare sulor. Det gör dock att kanterna hinner bli rätt ruggade innan det är dags för omsulning. Detta i kombination med att Vass använder en rätt tjock, mörkt, mörkt brun sulkantsfärg gjorde att jag var sugen på att se hur skorna blev med lite tunnare färg och mer levande läder som skiner igenom.

Jag började med att tvätta av sulkanterna med medföljande kemiskt rena bensin och en trasa (Marcus Davidson är en flitig förespråkare av kemiskt ren bensin i många sammanhang, men det finns de som är mer skeptiska till att använda det åtminstone på ovanlädret, exempelvis Thomas Brunschwig hos Gaziano & Girling och Alexander ”The Dandy Shoe Care” Nurulaeff). Det var rätt svårt att få bort särskilt mycket färg på mina skor, så kan inte påstå att det blev någon jätteskillnad. Sedan kom det moment jag på förhand var mest nervös för, att rugga upp kanterna med det grova sandpappret. Jag var helt enkelt skraj att repa ovanlädret ordentligt. Det var dock rätt lugnt, slipklossen är genomtänkt utformad och gör det ganska lätt att komma åt på de flesta ställena, och även om jag råkade toucha i ovanlädret vid ett par tillfällen är det märken som enkelt täcks med lite skokräm. Svårast var det vid midjan då Vass rundar kanten rätt mycket där, och jag kan tänka mig att ännu mer avancerat gjorda midjor som mina Maftei eller Jan Kielman kan vara rätt svåra att slipa till bra här.

 

Efter att kanterna tvättats och slipats med både grova och fina sandpappret.

Efter att kanterna tvättats och slipats med både grova och fina sandpappret.

Det tog ett tag att få bort färgen ordentligt från innan.

Det tog ett tag att få bort färgen ordentligt. Lättast var det framme vid tån, där jag haft en skomakare att sätta dit infällt tågummi, så där hade originalfärgen redan slipats bort och ny lagts på.

Midjan var svårast att jobba med, särskilt med tanke på hur Vass rundar av den rätt mycket och trycker in randen lite över avlappssömmen (inte alla men vissa av deras "makers").

Midjan var svårast att jobba med, särskilt med tanke på hur Vass rundar av den rätt mycket och trycker in randen lite över avlappssömmen (inte alla men vissa av deras ”makers”).

Här ser man hur relativt hår tagen den grövre sidan på slipklossen blev efter bara en sko. Kommer säkert hålla ett tag till, men litet frågetecken kring hur länge. Det känns dock som att det utan större problem skulle gå att dra bort sandpappret och limma dit nytt, vilket gör att man kan fortsätta använda den smart utformade slipklossen.

Här ser man hur relativt hårt tagen den grövre sidan på slipklossen blev efter bara en sko. Kommer säkert hålla ett tag till, men litet frågetecken kring hur länge. Det känns dock som att det utan större problem skulle gå att dra bort sandpappret och limma dit nytt, vilket gör att man kan fortsätta använda den smart utformade slipklossen.

 

Även efter rätt ordentligt slipande var det lite färg kvar, och slipklossen såg väldigt färgad ut, men kände att det var svårt att få bort mycket mer och bytte då till den finare sidan. Då kom en del ytterligare färg av, och kanterna var överlag rätt rena när jag var klar med det. Jag gjorde också momentet där jag blötte sulkanterna innan en sista omgång med det fina pappret, för att få en ännu jämnare och lite glansigare yta, som det tipsas om i ovan nämnda film. Ett tips är också att ta lite i vinkel på under- och ovansidan av sul- och klackant då det annars lätt blev lite småfransigt här, så blev snyggt att jämna till det lite. Efter slipningen var kanterna helt klart betydligt finare än innan, riktigt jämna och släta. Var bara midjan på något ställe jag inte lyckades få jämnt, om det berodde på nämnda problem att det var lite svårare att komma åt, eller om de helt enkelt är för att de är mindre jämnt slipade från början från fabrik, kan jag inte svara på.

 

Här har sulkantsfärg lagts på, ett lager över rand- och sulkant och två lager över klack.

Här har sulkantsfärg lagts på, ett lager över rand- och sulkant och två lager över klack.

Jag tyckte det var lättare att stryka på färgen med en sådan här vanlig pensel, än med den medföljande appliceringssvampen, men det är nog en smaksak.

Jag tyckte det var lättare att stryka på färgen med en sådan här vanlig pensel, än med den medföljande appliceringssvampen, men det är nog en smaksak.

 

Sedan var det så dags att lägga på sulkantsfärgen. Jag valde så klart den bruna, och provade först lite med svampen och sedan med en pensel som jag snott från sonens vattenfärgslåda. Jag tyckte det var betydligt lättare att lägga på med pensel, så jag fortsatte med den. Det var enkelt att lägga på färgen och få ut den jämnt. Själva sulan och randen sög åt sig färgen rätt ordentligt, så där räckte det med ett lager, medan klackbasen inte drog åt sig färgen lika mycket, så där körde jag två lager. Det var ändå här som det blev allra mest liv och djup i färgen. Efter att det torkat tio min la jag på mellanbrun skokräm och polish som vanligt.

Slutresultatet är klart bra. Dels är ytan som redan nämnts betydligt jämnare nu, och färgen gillar jag också mer än innan. Jämnheten märks inte minst när jag som sista instans går över kanterna med nylontrasa för att jobba fram den sista glansen, är de skrovliga och ojämna då fastnar trasan direkt och det går knappt att göra. Nu var det som att gnugga över ovanlädret, ingen friktion alls knappt. Jag hade kunnat måla på fler lager på klackbasen och runt om i fall jag velat ha en jämnare, mörkare nyans mer lik originalet. Dessutom får jag säga att det var rätt kul att fixa till kanterna på det här sättet. Knappast något jag kommer göra flera gånger om året på alla mina par, men någon gång ibland kan det säkert bli av på många par, särskilt de som man märker blir sargade på kanterna och som kommer dröja länge innan de ska sulas om.

 

Slutresultatet.

Slutresultatet.

Klart jämnare och finare yta än innan.

Klart jämnare och finare yta än innan.

 

Sammanfattningsvis kan jag absolut rekommendera det här sulkantssetet för den som verkligen vill gå all in med vården av sina skor, och precis som jag uppskattar när även sul- och klackkanter är fint putsade och gärna glänser lite (även om man inte behöver jobba fram glans bara för att man använder det här kitet). Jag brukar definiera mig själv som ett praktexempel på en tummen mitt i handen-person, så klarar jag av detta klarar vem som helst av det. Kommer skorna hålla längre av detta? Knappast. Men de flesta av oss som köper kvalitetsskor gör det inte bara för hållbarheten, utan också för utseendet.

 

Några jämförelsebilder där ena skon (höger i bild i detta fall)  är fixad, andra original.

Några jämförelsebilder där ena skon (höger i bild i detta fall) är fixad, andra original.

Här före till vänster, efter till höger.

Här före till vänster, efter till höger.

Klackbasen är som sagt där det syns mest skillnad, där den slipade och målade skon är betydligt ljusare.

Klackbasen är som sagt där det syns mest skillnad, där den slipade och målade skon är betydligt ljusare.