-

Dags för Shoegazings andra gästinlägg någonsin. Denna gång är det Niklas Nordin som gjort en mycket omfattande guide till patinering med läderfärg. Det är hans första försök vi får följa, och han delar med sig av hur han gått tillväga, lärdomar han samlat på sig, och så klart resultatet.

 

Ett av mina tidigaste sko-minnen, från mitt ganska sent uppvaknade skointresse, är att jag ser en Instagrambild på en väldigt välputsad sko med färgskiftningar och nyanser som jag tyckte var helt förtrollande. Jag kommer ihåg att jag tänkte – wow, så där vill jag också kunna göra. Vilken sko det var har jag glömt bort nu, men inte vem som hade putsat skon och tagit kortet – @rollefc (en av forumets moderatorer. Reds. anm.). Efter detta har jag upptäckt fler andra ‘skoputsare’, men i det ögonblicket var det något som hände, som gjorde mig i det närmaste besatt av att inte bara kunna putsa skor spegelblanka, utan också att kunna förändra färgerna för att skapa mera djup i putsen. Vad som gjorde det roligt var inte bara det att jag tyckte det var avkopplande att putsa skor, utan också att jag kunde märka hur jag blev bättre och bättre och fick en känsla för hur man skulle göra.

Efter att ha arbetat enbart med skokräm och vax och upptäckt hur lite det egentligen går att ändra utseendet med enbart detta började jag snegla på att färga skorna på riktigt. Jag har några Grenson, som jag ett tag funderade på att använda som experimentobjekt, men lädret på dessa är inte alls av en kvalitet som man kan putsa upp som en Crockett & Jones, Edward Green etc, och detta var ett absolut krav. De skulle inte bara få ny färg, de skulle skina efteråt också och eftersom jag inte hade någon lust att experimentera på mina egna fin-skor fanns det ett tag vissa tankar på att köpa ett par ofärgade Septième Largeur. Jag hade dock ingen lust att slänga ut över 2500 kr på ett par skor bara för att ha någonting att måla på.
Efter ett misslyckat omfärgningsförsök med kräm/vax som jag hade lagt ut på Instagram uppstod det en diskussion där Andreas Weinås, redaktör för Manolo, kom med förslaget att köpa billiga skor på ebay som man kunde öva på.
En helt briljant idé, tyckte jag och undrade i mitt stilla sinne varför jag inte hade kommit på det själv. Jag började omedelbart att leta efter begagnade skor.
Det var tvunget att vara ett ‘bra’ märke och de skulle helst vara ganska fula. Dels för att begagnade kvalitetsskor håller längre och kan se fula ut på ytan, men fortfarande kan ha mycket liv kvar i sig. Dock är inte begagnade kvalitetsskor så billiga som man kanske först tror, men desto fulare skor, desto lägre pris och desto större kontrast mellan före- och efter-bilden…förhoppningsvis.

Till slut hittade jag i alla fall dessa Edward Green Fawsley på ebay som jag ‘fick’ för £80:

-

 

Ursprungspriset var satt till £150 och jag lade ett skambud på £50. Jag hade satt ett maxpris på 1000 kr för mig själv och det är inte lätt att hitta ett par EG på ebay för under 1000 kr om det är någon som undrar.

I väntan på att dessa skulle komma gav jag mig ut på nätet och köpte färg och och lite annat som kunde tänkas att behövas, latexhandskar, färgappliceringsanordning och stripper.
Vad jag inte visste då var att till en Saphir Teinture 50 ml färg följer det med ett par latex-handskar, en applikator (rund liten svamp i ståltråd) och en färgkarta om man vill blanda till nya färger, så latexhandskarna var helt onödiga, liksom färgapplikatorn.

Innan allt detta hann anlända hade jag dock en sedan länge inplanerad Londonresa, vilket var alldeles förträffligt, för det betydde att jag kunde besöka Gaziano & Girlings butik och prata med butiksföreståndaren Thomas Brunschwig som är en expert på patinering med en bakgrund hos franska Corthay. Det fanns en del frågetecken som jag visste att han kunde räta ut.

Jag förklarade att jag hade tänkt börja med att patinera mina skor och frågade helt enkelt om han hade lite tid att svara på några frågor jag hade angående detta. Han var väldigt artig och svarade snällt på allt och mycket, mycket mer därtill. Jag hade förberett mig lite grand genom att skriva ner ett antal frågor på min iPhone och jag önskar att jag hade spelat in vårt samtal för det var så många råd och tips på hur man skulle göra och vad man skulle tänka på att jag halvvägs in i samtalet slogs av tanken – ‘Shit, det finns inte en chans för mig att komma ihåg allt detta’.

Jag visade honom mina strippade skor och förklarade för honom vad jag hade tänkt göra.

-

 

Jag ville ha tån i ljust brun och sedan skulle det gå över i mörkbrunt upp till snörningen, med lite röda toner i det bruna så att det blev en svag marmorering, eller museum-effect för att använda John Lobb-terminologi. Efter skärningen skulle det börja om i ljusbrunt och sedan gå mot mörkbrunt vid hälen. För att åstadkomma detta hade jag tänkt mig tre färger, ljus/mörk-brun och burgundy.

Således hade jag planerat att färga hela skon ljust brun och sedan täcka över vissa delar med först lite rött och sedan med mörkbrunt.

Han sade åt mig att bleka vänster tå lite mer så att det inte blev en skillnaden i nyansen mellan höger och vänster och att jag inte behövde strippa dem något mer. Jag tänkte strunta i detta för att se hur det blir. Ett av mina planerade ‘fel’. Tåpartiet är det som skall bli ljusast på skon och jag vill se hur stor variation det blir på den färdiga skon med en strippningen som inte är perfekt.
Smårepor som är lite mörkare gjorde ingenting, sade han, de skall försvinna efter grundinfärgningen. Jag har ganska många repor i dessa skor och kommer att kolla speciellt hur området kring dessa utvecklas.

 

-

Vänster tå.

Vänster sko bakom cap

Vänster sko bakom cap.

Höger sko insidan.

Höger sko insidan.

 

När jag berättade för Thomas hur jag hade tänkt måla dem sade han bara ‘alors, this is what I would do…’
Först skulle han måla skon gul, verkligen dränka, ‘soak’, skon i gult, minst två lager, men troligtvis tre, sedan skulle han ta ljusbrunt och måla dessa områden, sedan skulle han lägga på rött där jag ville ha det och jag skulle inte vara orolig för om det såg orange ut, troligtvis skulle han lägga två lager med rött, sedan skulle han lägga på medium brunt överallt där det inte skulle vara ljusbrunt och sedan skulle han avsluta med mörkbrunt en bit in på det mediumbruna.
Det skulle ge en fin övergång trodde han.
Således gick färgbehovet från tre st till fem stycken färger, så då var det bara att beställa mer och vänta två veckor till.
Jag funderade sedan på varför han skulle börja med gult i botten. Den gula färgen skulle ju dessutom aldrig synas och anledningen till det tror jag är samma anledning som man lägger en grundfärg innan man skall lägga den riktiga färgen, på till exempel en bil. Det gör att du börjar med en mer enhetligt nyans samt att lädret har fått en mer jämn mättnad av pigment.
Som jag hade tänkt göra hade ljusbrunt blivit min grundfärg och denna hade varit direkt synlig på vissa delar av skon. Min tolkning är alltså att man aldrig skall visa grundfärgen.
En tolkning som för övrigt går helt emot ses i JM le Gazel’s videoklipp:

 

Vad man kan se i ovanstående video är dock rådet jag fick av Thomas att använda sig av långa penseldrag och att föra penseln från mörk till ljus nyans.

Vad jag dock upptäckte när jag lade grundfärgen var att lädret har olika absorptionsförmåga, det finns små fläckar där färgen fäster sämre och när man lägger grundfärgen så jämnas allt detta ut vilket kan vara ytterligare en anledning att lägga ett lager grundfärg först. Detta är troligen inte ett problem om skon är ny och ofärgad.

 

 

Förberedelser

Du behöver penslar (syntet, acrylic på engelska). Du behöver inte en pensel för varje färg. Det räcker med en pensel för varje färggrupp och det maximala antalet man någonsin kommer att behöva är ca fem.
Du kan köpa dessa på till exempel Kreatima.
Här visar Thomas två av sina penslar, en hård för applicering och en lite mjukare för att softa upp
övergångar.

 

-

 

Färg kan vara antigen Tarrago Dye eller Saphir Teinture Francaise (dye). Dessa kan du köpa på antingen T Colledge and Sons
eller Valmour.

Det tar lite tid att registrera sig hos T Colledge and Sons. Du får gå in på deras hemsida och fylla i en ansökan och förslag till lösenord och efter några dagar får du ett personligt svar från någon som har skapat ett inläggnings-ID åt dig. Först efter detta kan du börja handla.
Valmour har en mer normal procedur för näthandel. Det skiljer sig lite i prismodellerna mellan de två och om du skall köpa små 50 ml flaskor är Valmour ca dubbelt så dyr mot T Colledge and Sons. Om du tänker köpa lite större kvantiteter och 500 ml flaskor så blir det billigare efter ca åtta st flaskor på Valmour eftersom deras pris per flaska sjunker ju fler du beställer.
Själv har jag bara handlat på Valmour två gånger och det tar ca en och en halv vecka att få sakerna. De använder sig av Exapaq för att leverera sina varor och jag har aldrig hört ett knyst från dem trots att man fyller i sitt mobilnummer till den som skall leverera. Istället verkar de lasta över problemet till Posten, som i sin tur tar några extra dagar på sig också för att producera en avi i din brevlåda så att du kan hämta ditt paket. När du fått ditt tracking-nummer på exapaq och det anlänt till sverige är mitt råd att använda det internationella trackingnumret via posten. Då behöver du inte heller vänta på avi’n om du inte skulle vara hemma när de kommer, utan kan bara gå till utlämningsstället och ange trackingnumret.

T Colledge har några bra blad om vilka färger som finns och hur man skall blanda dessa för att få den färg man vill ha, här finns ett och här ett annat. Valmour har också några bra hjälpsidor om hur man skall gå tillväga när man färgar.

I mitt första försök tänkte jag inte blanda några egna färger eftersom färgen på vätskan som man tittar på skiljer sig från den färg lädret kommer att få. Dessutom beror den slutgiltiga färgen på vilken nyans lädret har från början. Detta gör att man i princip måste prova sig fram till den färg man vill ha.

Eftersom jag aldrig hade gjort något liknande förut tänkte jag att man kanske skulle öva på lite läderbitar först för att
se hur lädret, pensel och läder interagerar.
Jag besökte Skomakeri Framåt för att höra om de hade några läderbitar i soporna de kunde skänka till mig istället, men
damen bakom disken upplyste mig om att de små bitarna användes till reparationer, men att jag kunde få tag på
läderspill på Slöjd-Detaljer.
Jag kan varmt rekommendera att öva på detta först om man skall patinera för första gången. Inte bara för att se hur mycket färg man skall ha i penseln utan också för att se hur färgen blir om man vill blanda själv. Nu var tyvärr allt läderspill slut för tillfället och jag fick köpa en liten bit på 30×15 cm för 175 kr istället, lite dyrare, men funkar lika bra.

Här ser man när jag lägger först gult i olika lager och låter det torka. Efter det lägger jag grönt på det i olika lager. Jag drar två ränder som överlappar lite grand och märk hur mörkare färgen är i överlappet med endast ett lager grönt. Efter det lägger jag på brunt i olika lager.

 

För att skapa en fin övergång mellan två färger skall man använda den mörkare och gå mot det ljusare. Här ser man när jag skapar en övergång från mörkbrun mot det ofärgade lädret.

 

Jag har i princip ingen färg på penseln och när man drar den över papper så ser man att det kommer väldigt väldigt lite och penseln känns helt torr. Här är en närbild på resultatet av mitt gnuggande:

-

 

Om penseln inte är ‘torr’ när man skall skapa en sådan här övergång blir det en fin fläck när man sätter ner penseln eftersom lädret suger åt sig färgen väldigt snabbt.

 

 

Strippning

När jag pratade med Thomas om hur han strippade sina skor sade han att ‘det hade han aldrig gjort’. Aceton ansåg han ‘dödade’ skorna och förkortade livslängden med minst en faktor 2-3. Bensin är aningen bättre, men egentligen lika dåligt eftersom man behöver mer för att uppnå samma effekt och därmed, i slutändan, är det sannolikt lika dåligt.
Saphirs egen stripper, Décapant, innehåller bara naphta och ligger någonstans mellan bensin och aceton, men skor skall inte strippas, anser han, och om man använder något medel som fungerar är det antagligen dåligt för skon.
En metod han dock tyckte fungerade var att använda sig av en hårtork och bomullstrasa. Med fungera menade han här att det inte förstörde skon. Han betonade dock att detta inte något för nybörjare, men man sätter fast skon mellan låren och värmer upp lädret med hårtorken tills det börjar bubbla och med en ren trasa kan man sedan massera ut eventuell vax/kräm och färg. Man kan inte strippa en sko lika mycket på detta sätt, men det är det bästa man kan göra utan att förstöra skon.
Om man absolut nödvändigtvis skulle använda aceton gick det an om man gjorde det på de delar där lädret inte rör sig, det vill säga på tån och hälen… om skon var mörk och man ville göra en inverterad patina effekt. Man märkte dock att det gjorde ont i honom att säga det, för egentligen så är aceton på skor en dödssynd enligt honom.

När jag fick mina skor såg det ut som om det inte hade sett skoblock på evigheter, dessutom luktade de riktigt äckligt så det första jag gjorde var att slänga dem i diskhon och tvätta dem med lädertvål och skölja dem vääääldigt noga många gånger. Så här såg det ut när de torkat efter tvätten:

-

 

Eftersom jag inte hade pratat med Thomas och blivit varnad kring aceton, så var det var jag använde. Det krävdes ett antal omgångar med acetonet innan det började lossna, men tyvärr så var hälarna omöjliga att få helt bra, vilket fick vissa konsekvenser:

-

 

 

Färgning

Det första jag gjorde var att måla dem helt i gult. Jag lade på fyra lager.
Här är en video på när jag lägger det första lagret. I början var jag lite försiktig, men efter ett tag använder jag verkligen mycket färg:

 

Efter fyra lager såg de ut så här. Vänster sko är fortfarande väldigt våt:

-

 

Sedan fick de torka över natten eftersom de var ganska blöta.
Här har jag börjat lite grand att lägga på den ljusbruna på höger sko:

-

 

En video på när jag lägger ljusbrunt:

 

Här har jag lagt på all ljusbrun färg. Jag ville att lite av det gula skulle lysa igenom lite grand mitt på tån och har därför alltid målat in mot mitten av toe-cap’en.

-

 

Så här såg de ut efter att jag lagt på den mellanbruna färgen:

-

 

Här lägger jag på mörkbrunt:

 

Och efter att ha lagt på den mörkbruna:

-

 

Eftersom hälen var väldigt mörk kunde jag inte göra den exakt som jag ville för det blev inte snyggt. Jag var därför tvungen att måla över nästan hela hälpartiet i mörkbrunt. Jag har använt väldigt lite färg på penseln när jag lägger den mörkbruna färgen från kanterna in mot det mellanbruna.
Märk också hur jag inte har gjort någonting åt plösen ännu. Jag ville behålla den gul så att man hela tiden hade en referens mot hur det såg ut från början.
Jag var inte helt nöjd med skillnaden i nyans mellan vänster och höger tå och lade därför till lite mer ljusbrunt på höger sko, samt försökte bättra på övergången från mörkbrunt till mellanbrunt. När jag var nöjd med detta målade jag även plösen sulkanten mörkbrun.

Här känner jag mig tillräckligt nöjd med resultatet för att gå vidare till reno och kräm. Så här blev alltså slutresultatet pre-kräm/vaxning:

-

 

 

Renovateur, kräm och vax

Det enda man behöver tänka på när man lägger på Saphir Renovateur eller liknande produkt är att den löser upp färgen lite grand. I och med att färgerna blandas ut lite grand mörkas också nyanserna en aning. Gör små cirkelrörelser så att inte färgerna ändras för mycket.

Här har jag lagt på rikligt med Renovateur. De var väldigt törstiga och jag fick lägga på två omgångar:

-

 

Här har jag lagt på neutral kräm med borsten. Igen, små cirkelrörelser, borsten blir ganska brunfärgad.

-

 

 

Lessons Learned

När jag ser tillbaka på hur jag lärde mig putsa skor så var det misslyckandena som lärde mig mest och
eftersom detta är första gången jag försöker mig på att måla ett par skor så hade jag tänkt göra några avsiktliga fel, enbart för att se hur det blir. Man sätter inte bara igång att putsa skor och åstadkommer en spitshine i första försöket, oavsett hur mycket man läst och teori man kan. Jag insåg att det inte skulle bli så bra som jag vill att det skall bli och att jag kommer att göra en hel del fel (oavsiktligt) och då är det lika bra att planera in en del avsiktliga fel för att se vad som händer.

1. Färgvariationer i skinnet när man startar
Om man, som jag, vill ha en ljus färg är detta extremt viktigt. Eftersom jag nu hade valt att låta variationerna i min toe-cap vara lite större än vad jag borde haft blev jag tvungen att göra den mörkare än jag hade velat. Detsamma gällde hälpartierna.

2. Färggradient
När jag pratade med Thomas varnade han mig vid flera tillfällen att jag skulle komma att använda för mycket färg. Tack vare detta var jag väldigt försiktig när jag väl satte igång, men det finns vissa partier där han fick rätt iallafall och har man väl satt en mörk ‘fläck’ är det svårt att få bort den. Det är verkligen extremt lite färg på penseln som gäller om man vill göra det bra.
Här gäller det också att inte ha en för hård eller för mjuk pensel och detta får man nog prova sig till vad man trivs bäst med.
Ha ett papper bredvid och sätt alltid penseln på den först för att tömma den på överflödig vätska.

Om man tycker att det blivit för mörkt kan man ljusa upp nyansen lite grand om man vill.
I denna video lägger jag gult på det mörkbruna för att ljusa upp vissa delar på hälen:

 

När det har torkat ser resultatet ut så här, inte speciellt snyggt, men över detta lade jag sedan mellanbrunt:

-

 

3. Hur blev det med den röda museum effekten?
Det visade sig vara extremt svårt att få till så jag skippade det.
Det första problemet är hur man får bläcket på svampen. Jag provade att måla dit det med pensel och testade sedan svampen mot papper. Det blev extremt ojämt och fläckigt och liknade inte museum effekten det minsta.

Ett annat praktiskt råd är att inte stoppa ner penseln direkt i en burk om den har använts till en annan färg. Detta är extra viktigt om du skall gå tillbaka och använda en ljusare färg. Även om penseln ser ren och torr ut kommer alkoholen att lösa ut de pigment som finns kvar och då har du förstört/ändrat färgen.

Så…Blev jag nöjd?
På det stora hela…Ja, men jag kommer, så småningom, att göra de ljusare partierna lite mörkare eftersom jag tycker övergången från mörkbrun till ljusbrun vi mitten på skon är för skarp. Jag skulle vilja prova att applicera renovateuren direkt efter grundfärgen för att inte lädret skall suga åt sig färgerna lika mycket när man lägger på de mörkare tonerna. Detta är något jag kommer att testa på min lilla test-läderbit.

 

Not till läsaren.
En liten jämförelse: I mina arbetsuppgifter på jobbet ingår bland annat att ta fram metod- och processdokument för att säkerställa kvalitet och reproducerbarhet. Eftersom jag är ganska erfaren tycker min chef att det är en bra idé att jag håller på med detta (jag håller inte med). Jag har försökt skriva några stycken, men efter att ha sneglat på dokument som ganska nyanställda har producerat slogs jag av att de gjorde detta mycket bättre än jag. Jag tror inte att detta är någon tillfällighet, som erfaren ingenjör är det många moment och beslut som du ser som självklara, men som en nyanställd inte alls förstår.
Jag tror att det är på samma sätt när man skall beskriva hur man putsar eller färgar skor.
Om du inte har den blekaste aning om vad du håller på med och skall skriva ner alla steg/moment så kommer antalet moment på den listan att bli många fler om du är okunnig än om du tycker att det är enkelt, och det finns ingen i världen som har klagat på att man har varit för detaljerad när man skall beskriva något.
Det är den ena biten, den andra är att om man dokumenterar det man gjort så kan man enkelt ta in en expert efteråt och identifiera eventuella fel i processen eller lägga till/ändra moment för att göra det hela ännu bättre.
Detta skall alltså ses som mitt metoddokument för hur man skall färga skor och eftersom jag är helt okunnig gör det mig synnerligen lämpad att skriva detta.

 

Till sist ett antal bilder på det färdiga resultatet, efter vax. Jag har bara lagt två lager över hela skon och ville inte ha någon spitshine eftersom det blir svårare att se hur färgerna är om det blänker för mycket.

Niklas Nordin

 

-

-

-

-

-

-

-

-

-