Jag tänkte här visa hur man på egen hand kan skapa en liknande patinering som vi ofta gärna betalar lite extra för att få direkt från tillverkaren. Vi snackar inget Dandy Shoe Care-jobb här direkt, utan det är på ren amatörnivå, men i alla fall. De första delarna i processen har jag redan skrivit om i mitt inlägg om skovård, så de bränner jag av ganska kortfattat.
De skor som ska få en ”fabricerad” patinering av undertecknad, som de såg ut innan proceduren. Ett par Grenson Masterpiece, gjorda för Poulsen Skone hos New & Lingwood. |
Först tar jag bort gammal skokräm med kemiskt ren bensin, gnuggar ordentligt över hela skon med en trasa. Därefter tvättar jag också skon med i detta fall Lexol leather cleaner för att göra skon helt ren. Sedan får de torka liggandes i minst ett dygn. Jag lägger sedan på ett tunt lager Saphir Dubbin graisse för att ge ordentlig djupvård till det nu uttorkade lädret, och låter detta torka in i ytterligare minst ett dygn. Sedan börjar det roliga.
Här har skorna strippats på gammal skokräm och rengjorts, och sedan fått torka helt och hållet. |
Jag grundar först med ett lager renovateur och ett lager med Saphir Medaille d’Or Pommadier i medium brown, som bara är aningen mörkare än skon. Då har skon fått ett jämnt lager med någorlunda grundskydd. Sedan sätter jag igång med själva patineringen. I det här fallet tänkte jag medvetet göra en patinering som inte ser särskilt naturlig ut, där jag lägger kräm längs med skon på längden, en variant av patinering som är rätt vanlig i framför allt Italien.
Här har skorna grundats med först ett lager Renovateur och sen ett jämnt lager kräm i mellanrunt. |
Sedan sätter arbetet med själva patineringen igång, där jag lägger på ojämna svep med mörkare kräm längs med skon. |
Jag använder alltså Saphirs MDO-kräm i bordeaux (eller burgundy, vinrött) och mörkbrunt. Det är kräm med mycket pigment som passar bra om man vill skapa en egen patina. Genom att varva två olika nyanser som är betydligt mörkare en skon får man ett fint djup i patineringen. Jag börjar med bordeaux-krämen och lägger med en bomullstrasa på ojämna horistontella svep över hela skon, och det är här bara bra att det nästan klumpar sig lite av kräm på sina håll. Sedan är knepet att låta lädret suga åt sig krämen i en-två minuter innan man återigen går över med trasan och då gnuggar in krämen. Se till att även när du arbetar in krämen så använder du de rörelser som du vill att patineringen ska ha, i det här fallet fortsätter jag alltså att jobba med horisontella drag längs med skon. Jag låter sedan det här lagret torka i fem-tio minuter och går sedan över skon med en stor tagelborste, innan jag upprepar proceduren och lägger på en ny omgång kräm, denna gång den mörkbruna.
Här har jag lagt på det första ojämna patineringslagret som sedan alltså får sugas upp av lädret någon dryg minut innan jag arbetar ut krämen med trasan igen, |
Samma steg son ovan men från en annan vinkel. |
Efter att ha varvat mig igenom två omgångar av bordeax-krämen och två av den mörkbruna så känner jag mig nöjd, och låter sedan skon stå i ett par dagar för att krämen riktigt ska sätta sig i lädret. För grejen är att naturligtvis är den här patineringen fortfarande rätt ytlig, så när jag sedan ska lägga på polish för att få upp glansen så får man räkna med att den smetar ut den patina som man gjort med krämen något. För att undvika detta i möjligaste mån är det också bra om man lägger på polishen i ungefär samma rörelser som den patinering man gjort, alltså jobbar jag upp glansen med lite mer raka rörelser än de normalt cirkulära som beskrivs i skovårdsguiden.
Nedan ser ni slutresultatet. Vill man ha ännu mer effekt kan man fortsätta putsa skorna på samma sätt framöver, och även då lägga på flera omgångar, men för att undvika att skon helt mättas med kräm kan det vara bra att inte mata på hur mycket som helst på en gång.
Bra inlägg som vanligt. Tips på var man som svensk smidigt kan köpa Grenson Masterpiece?
Tack! Sedan Grenson för ett antal år sedan slutade sälja Masterpiece-kollektionen under eget namn, är det mig veterligen bara New & Lingwoods Poulsen Skone-serie ( http://www.newandlingwood.com/shop/shoes/poulsen-skone ) och amerikanska Paul Stuarts linje Stuarts Choice ( http://www.paulstuart.com/category_template_viewall.cfm?MainCatId=14&ProdCatId=1008&SubProdCatId=2071&headermenuid=1 ) som Grenson gör till den gamla Masterpiece-standarden. N&L är ju lätta att beställa från för oss svenskar, tyvärr är denna säsongs utbud lite tamt. Är riktigt fina skor hur som helst, gillar mina skarpt och kvaliteten är hög. Har inte ägt ett par C&J handgrade själv men de ligger ju på samma prisnivå, och många med erfarenhet av båda rankar faktiskt Grensons masterpiece högre.
Grenson under eget varumärke går ju tyvärr bara mer och mer åt att leverera modeskor. Tom när de för nåt år sen lanserade en ny toppkollektion (visserligen under Masterpiece-standard, men fortfarande dyra skor) G-Zero så var många av modellerna rätt fula modevarianter.
Hög kvalité på inläggen som vanligt här, detta har snabbt blivit en av mina absoluta favoritplatser för att inhämta inspiration/kunskap ang. skodon. Vilket märke på kemisk ren bensin rekommenderas?
Fantastiskt trevligt inlägg inom ett område som ligger mig varmt om hjärtat.
En fråga bara.
Jag har själv gjort liknande patinering och slutresultatet blir fantastiskt…tills man börjar använda skorna och gåvecken bryter patinan och blir väldigt framträdande genom ljusa streck av originalfärgen som lyser igenom.
Har du upplevt samma sak?
Jag har hört att genom att använda läderfärg (inte kräm) kan man undvika detta då den går in i skinnet på ett annat sätt och gör även vecken patinerade.
Har tyvärr inte haft tid att prova men för alla som vill testa metoden i inlägget med kräm kan jag varmt rekommendera att applicera den rödbruna MDO krämen Mahogany på ljusa skor i Cognac/tan. Ger en fantastisk ton som påminner om chestnut med mycket liv.
Undvik delarna där skon böjer sig för bäst resultat.
Ursäkta om jag läst slarvigt, men lägger du på de mörkare krämerna överallt på skon, eller bara fläckvis här och där på de ställen du vill det ska uppstå nyansskiftningar?
Tack
Är det nödvändigt att strippa skorna m.h.a kemisk bensin om man ”bara” vill få till lite mörkare skiftningar/patina, främst i tå partiet? Eller går det att uppnå enbart genom att direkt putsa skorna med olika, mörkare nyanser än skornas originalfärg?
Eftersom kemiskt ren bensin är just kemiskt ren bensin morde märket vara av minsta betydelse, om ens någon.
Anonym 254/3 23:40: Kul att höra! Jag tror inte det spelar någon roll vilket märke du använder, men jag brukar köra på Gripens som finns i vilken matbutik som helst för en femtiolapp.
Andreas: Tackar. Jag förstår vad du menar med att patineringen bryts av gångvecken, men har själv inte upplevt det särskilt tydligt och därför inte sett det som något problem. Vad gäller läderfärg så har jag aldrig använt det själv så har ingen egen erfarenhet, men som du säger går ju den djupare in i lädret och det problem du upplever borde du då slippa. Sedan kan nog läderfärg vara mer svårarbetat för att få en fin patinering, då den ju är flytande och behöver penslas på och i regel är gjord för att färga hela läderbitar jämnt, och är det dessutom riktig närvsvärta så är den betydligt svårare att få ur lädret om man nu skulle bli missnöjd med resultatet eller gör fel på något sätt. Att rekommendera är med andra ord att gå förbi Wasséns eller dylikt och köpa på sig lite läderstumpar att öva på innan för att lära sig hur läderfärgen du köpt är att jobba med. Men provar du någon gång du får du gärna dela med dig av resultatet!
Apropå ämnet så hörde jag att du skulle ha en skoputskväll på Linnégatan no 2. Låter trevligt. När är det?
Anonym 25/3 00:13: Jag lägger alltså på ett lager med ljusare kräm jämnt över hela skon, och sedan mer fläckvis flera lager av de mörkare krämerna.
Anonym 25/3 10:20: Måste behöver man inte, men det finns flera fördelar. När du strippar skon ren på mycket av den gamla krämen kommer skon att suga åt sig den nya krämen du lägger på mycket bättre, och det är betydligt lättare att få till ett tydligare resultat. Och är skon redan ganska mättad med skokräm så kan en dylik process enligt ovan göra att det helt enkelt blir för mycket skokräm på skon och lädret andas då sämre. Det där får man känna lite. Men är man bara ute efter att få tån något mörkare är det lättaste att bara kontinuerligt putsa tåpartiet med en mörkare kräm än övriga skon så kommer det på ett naturligt och fint sätt med tiden.
Jaha! Först tänkte jag – varför bry sig? De blir ju patinerade iallafall. Sen står man där med ett par skor som håller på att torka från tvätten med en air av kemiskt ren bensin i köket…
På tal om patina och skiftningar i lädret så läste jag precis att Vass antagligen inom ett par veckor kommer börja erbjuda samma museum calf som JL använder. Enligt uppgift ska det vara från samma leverantör och vara av samma kvalité. Måste ju säga att en sko med Vass hantverk, museum calf läder och till Vass priser låter nästan för bra för att vara sant! Kommer i vilket fall som helst bli ett väldigt snabbt inköp i fall ryktet stämmer.
Anonym 27/3 20:20: Hehe, hoppas resultatet blir lyckat!
David: Jo jag vet, och visst hade det varit väldigt trevligt. Vi har sett tendenser innan på att Ilcea börjat släppa på sitt tidigare så hårt hållna Radica-läder (som det heter hos dem själva), men Dunhill har sedan en tid släppt flera produkter i lädret och små tillverkare som Meermin och DC Lewis har kunnat köpa loss mindre partier. Är kul att det dyker upp på fler ställen, och förhoppningsvis då även hos Vass. Sen ska sägas att kvaliteten på Ilceas läder inte är bättre (eller sämre för den delen) än det läder Vass idag köper från Tannerie Du Puy, det är bara looken som är grejen. Sedan vet jag att andra rykten gör gällande att den nyheten som Vass ska droppa kommande vecka skulle handla om annat, som ny webbshop eller den nya läst mellan F och U som det Rezso (sales managern) varit sugen på att få till.
Menade absolut inte på att det skulle vara bättre eller sämre, bara väldigt spännande helt enkelt. Ny läst och nytt läder hade ju inte varit fel. Webbshop kan jag klara mig utan, tycker nästan det är roligare att samtala med Rezso om mina inköp.
Jag har ett par Lobb-kängor i svart Museum Calf. Det är en ganska knepig sorts skinn har jag märkt. I teorin väldigt vackert, men när man har skorna på fötterna går tankarna lätt åt de där ljusare områdena: ”Är det där en fläck? Har jag trampat i något konstigt?” tills man inser vad det är frågan om. Om ljuset är det rätta ser skorna fantastiska ut, men jag tror att den bruna varianten är mer lättburen (om än tämligen dandyish) 🙂
David: Jo kan absolut hålla med om att direktkontakten med Rezso är väldigt trevlig och givande.
Per: Kan tänka mig att det blir så, kanske framför allt med svart museum calf. Som du är inne på tror jag inte att samma ”problem” uppstår med de bruna varianterna av museum calf, då det där handlar om olika nyanser av samma färg och vi är mer vana vid skiftningar på bruna skor.