Japanska TYE Shoemaker tillverkar bespokeskor med mycket karaktär, som lyckats locka både den ”vanliga skonörden” och ett mer modeintresserade, modernt klätt klientel. Här ett stort reportage om märket.
Jag har besökt många bespokeskoverkstäder i så väl Europa som USA och Japan. Det är inte ovanligt att de är rätt otillgängliga och anonyma. TYE Shoemaker har dock rekordet i den här kategorin. Adressen pekar på en plats mitt i Tokyos skodistrikt Asakusa, även på Google Maps ligger TYE Shoemaker officiellt utsatt här. Men jag går fram och tillbaka på gatan, tittar in i fönster, frågar folk jag möter, inte ens den lilla skofabrikören mittemot det som ska vara TYEs workshop kan hjälpa mig. Tillslut får jag tag i Tsuyoshi Ohno på telefon, ena halvan av TYE Shoemaker, och han ska gå ut på gatan för att möta mig. Ut ur en av de dörrar jag stått och funderat framför kommer han så ut och vinkar till mig, och jag följer efter upp för en smal trapp till andra våningen, där en relativt stor workshop är placerad. Här finns en liten soffa och soffbord framför några hyllor med en del sampleskor, både herr och damskor, till vänster finns en verkstadsdel med fokus på nåtling, till höger en del med fokus på lästtillverkning och bottning. Andra delen av företaget, Yohei Shiwamura, står och gör kaffe. Vi sätter oss ner i skinnsoffan och på lite knagglig engelska genomförs intervjun om deras gemensamma skötebarn. Båda två är mycket vänliga och behagligt timida, personer som man omedelbart känner sig bekväm med.
Guild of Crafts, grundat av Chihiro Yamaguchi, var en av de första firmorna i den nya vågen av japansk bespokeskotillverkning, som började för 15-20 år sedan. Tidigt sökte sig Tsyoshi Ohno dit för att gå i Guild of Crafts skomakarskola.
– Det var för drygt 15 år sedan. Jag älskade skor, och möjligheten att få arbeta med det på ett så direkt sätt som detta lockade, säger han.
Först var det bottning han lärde sig och gick också som lärling som det hos Guild of Crafts en tid, innan han påbörjade utbildningen till lästmakare hos dem. Till den skolan kom Yohei Shiwamura, som hade lärt sig en hel del om skotillverkning själv innan. När de gjorde en sko tillsammans insåg de att de fungerade bra ihop och hade en gemensam syn på skor. De bestämde sig för att slå sig samman och starta ett skomärke ihop.
TYE Shoemaker grundades för knappt sju år sedan. De gjorde bara damskor till en början, men efter att fler och fler män efterfrågat skor från dem började snart även göra herrskor, och idag är det ungefär hälften av varje. TYE har ända sedan starten samarbetat nära med lyxskrädderiet ICHO, och en stor del av kunderna kommer via dem, inte minst de kvinnliga kunderna. Det har också påverkat den typ av skor som TYE gör, som är en mycket intressant blandning av gammal, klassisk europeisk stil och modernt modebetonat med en japansk touch. Det är nätt, elegant, ofta vågat.
Här i workshopen har de bara ett fåtal samples, fler finns hos ICHO. Tsyoshi Ohno är inte heller särskilt förtjust i att visa upp de samples han har här, då det mesta gjordes för sex-sju år sedan och han känner att han utvecklats mycket sedan dess.
– När jag ser de här skorna ser jag bara alla fel jag gjorde. Det är problemet med sampleskor, det är när du drar igång som du har tid och möjlighet att göra dem, men då är du ofta mindre duktig. Sedan har du förhoppningsvis så pass mycket jobb att du har svårt hinna göra nya samples, så det är inte alltid de gör bespokeskomakarna rättvisa, säger Tsyoshi.
Visst ser jag att nivån på de färdiga eller nästan färdiga skor de har på plats är högre än på sampleskorna (även om de är långt ifrån dåliga), och det är något jag känner igen från många andra bespokeskomakare också, särskilt mindre aktörer som ganska tidigt i karriären gått och startat eget.
Tsyoshi Ohno gör lästerna och bottningen, Yohei Shiwamura gör nåtlingen, mönstertillverkningen delar de på. Arbetsfördelningen har sett ut så ändå från start, och de gör allting själva, även om Tsyoshis fru gör en del läderaccessoarer för dem. Hon har själv en bakgrund som nåtlare hos bland andra Clematis Ginza men är nu sadelmakare hos berömda väsk- och accessoartillverkaren Ortus. Kunderna idag är ungefär 50% inhemska, 50% internationella från främst Hong Kong och Singapore. Produktionen hos TYE ligger på 30-40 par om året och har legat där nu i flera år.
– Det är ungefär vad vi klarar av. Väntetiden nu är omkring ett år, inklusive en fitting med testsko. Behövs fler fittings kan det ta lite längre tid. Skulle vi ta fler kunder hade väntetiderna blivit ännu längre, vilket kanske inte är önskvärt. Vi har pratat om att ta in en lärling, vi får se hur det blir, säger Yohei Shiwamura.
De är glada att det ändå fungerat så pass bra som det har för dem. För konkurrensen är hård.
– Det finns egentligen för många bespokeskomakare i Japan idag. Många mindre och nya har det tufft. Det är inte ens säkert att det räcker med att var riktigt bra. Men för kunderna är det en fördel, de har mycket att välja på och konkurrensen gör att vi hela tiden måste hålla en bra kvalitetsnivå, säger Tsyoshi.
Att de huserar i Asakusa upplever de som en stor fördel. Här finns en kultur kring skor som är stimulerande, och rent praktiskt kan de enkelt få tag på olika materialdelar. När det gäller ovanläder är det dock svårare, där får de jobba en del för att få tag på hudar av tillräckligt bra nivå. Lyckligtvis jobbar Yoheis fru som skodesigner och har uppdrag för flera större skomärken som arbetar mycket internationellt, och hon är på lädermässan Lineapelle varje säsong, så hon kan hjälpa dem få tag på bra grejer, och de har också en agentur i Asakusa de jobbar med.
Ett par bespokeskor från TYE Shoemaker börjar på omkring 26 000 kronor (328 000 yen), inklusive lästade skoblock. Med andra ord ligger de som många andra i Japan relativt bra i pris jämfört med många i Europa. Vilket de jobbar väldigt hårt för.
– Vi älskar skor, det här är vår hobby. Det är därför det inte är något större problem att jobba tio timmar om dagen, sju dagar i veckan, säger Yohei Shiwamura.