En intressant sak med skor som åtminstone i mina ögon är allenarådande, är det faktum att alla skor, även de vackraste man kan tänka sig, har någon vinkel som de inte alls ser bra ut i. Nedan lite tankar kring detta och bildexempel.

 

Det är knappast något sensationellt för skor, hur många har inte hört någon, eller känner själv, säga att man har en ful vinkel som man inte vill ska synas på fotografier, så man medvetet vrider ansiktet för att undvika detta. Och de flesta som provat att fotografera skor märker nog att det i vissa vinklar blir dåligt, skorna ser inte särskilt fagra ut.

Jämför hur oerhört väl den här Italigente-skon gör sig på denna bild, jämfört med det skeva, lite förvridna intryck de har på översta bilden.

Jämför hur oerhört väl den här Italigente-skon gör sig på denna bild, jämfört med det skeva, lite förvridna intryck de har på översta bilden.

Till viss del kan det så klart handla om personliga preferenser, det är inte så att alla tycker att samma skor är riktigt vackra. Men i relativt stor utsträckning handlar det om ren matematik, proportioner, klassisk formgvining, helt enkelt. Och då skor har en så knepig form i sig självt, och dessutom måste vara två stycker spegelvända som nästan alltid syns tillsammans, gör det mer eller mindre omöjligt att göra lästformer och även mönster som ser bra ut från alla håll.

Vi kan ta Yohei Fukudas skor som ett exempel, då hans skor i mångas ögon är oerhört vackra. Kanske inte det alla själv skulle bära, men de är relativt objektivt sett vackert formgivna. Mina bespokeläster hos honom är klart bredare än normalt vilket krånglar till det en del för honom, ändå har han fått till formen riktigt bra tycker både jag och de flesta som ser skorna. Men, det finns vinklar som inte alls fungerar för skorna. Nedan exempel på detta:

Mitt senaste par från Yohei Fukuda, en oerhört vacker sko. På den här bilden har den alla möjligheter att glänsa, det är en ensam sko som inte behöver ta hänsyn till sitt syskon, och från insidan så här blir skon extra nätta och eleganta.

Mitt senaste par från Yohei Fukuda, en oerhört vacker sko. På den här bilden har den alla möjligheter att glänsa, det är en ensam sko som inte behöver ta hänsyn till sitt syskon, och från insidan så här blir skon extra nätta och eleganta.

Men, ta bilden ovan istället. Framifrån en bit ovan, där de breda lästerna verkligen framhävs och gör att skorna nästan ser blobbiga och oformliga ut. Inte särskilt vacker vinkel. Bild: Yohei Fukuda

Men, ta bilden ovan istället. Framifrån en bit ovan, där de breda lästerna verkligen framhävs och gör att skorna ser blobbiga, stubbiga och oformliga ut. Inte särskilt vacker vinkel. Bild: Yohei Fukuda

Du kan prova själv, ta fram dina absoluta favoritskor där hemma, ställ dem på ett bord och betrakta dem från lite olika håll. Då kommer du snart se att från en eller flera vinklar så är inte dessa älsklingar så himla fina egentligen. Nedan ett par andra exempel på detta fenomen.

Sko från Miyagi Kogyo som ser rätt trist ut sedd i profil.

Sko från Miyagi Kogyo som ser rätt trist ut sedd i profil.

Från de flesta andra håll är de dock mycket trevliga.

Från de flesta andra håll är de dock mycket trevliga.

Just skevhet, när de rent matematiska formerna inte stämmer, är ofta det som orsakar de estetiska problemen. Syns rätt tydligt på skorna från Main d'Or/Eiji Murata ovan,

Just skevhet, när de rent matematiska formerna inte stämmer, de är oharmoniska, är ofta det som orsakar de estetiska problemen. Syns rätt tydligt på skorna från Main d’Or/Eiji Murata fotograferade i vinkeln ovan,

Titta här istället, där de är i princip så läckra som skor kan bli.

Titta här istället, där de är i princip så läckra som skor kan bli.